Být dobrým učitelem znamená spolupracovat. S dětmi, jejich rodinami a i s kolegy ve škole, vyjmenovává učitelka ZŠ Babanová
„Na učitelském povolání je asi nejtěžší to, že děti mají různé potřeby, různou míru znalostí a dovedností, ale my je ve třídě máme všechny v jednu chvíli. Děti jsou různě připravené se učit, a každý učitel pak má jen omezený čas čtyř pěti vyučovacích hodin a přitom všem máme někam spolu jít, nejlépe v co nejefektivnější vzájemné propojení pro téma,“ vysvětluje učitelka Anna Babanová.
Sama vyučuje děti na prvním stupni ZŠ Křesomyslova v pražských Nuslích, nedávno získala druhé místo v soutěži Global Teacher Prize Czech Republic 2025.
Čtěte také
Když vzpomíná na své začátky, tvrdí, že učit nikdy nebylo snadné.
„I když mezi tím, když jsem začala učit, kdy jsem to zkusila to ,z nuly na sto‘, a dneškem, kdy už mám desítky let zkušeností, je má práce pořád výzvou. A stává se, že se mi celá hodina rozbije a nefunguje to tak, jak bych si představovala. Proti svým začátkům už ale mám nástroje, jak s dětmi otevřít debatu, proč něco nefunguje a jak mohou i ony přispět k lepšímu fungování.“
„Teď už i víc vnímám významnost participace dětí na svém vlastním učení. Možná, že ze začátku, když jsem těch zkušeností neměla tolik, jsem to brala spíš jako svůj úkol a zodpovědnost. Teď vím, že cesta vede přes spolupráci. Ať už je to spolupráce s dětmi ve třídě, nebo spolupráce s kolegy a kolegyněmi ve škole a úplně nejefektivnější pak je, když je do spolupráce zapojeno i vedení školy,“ vyjmenovává Babanová.
Začít spolu je má láska
Když hledala možnost, jak líp učit, dozvěděla se o programu Začít spolu.
Čtěte také
„A je to má životní spolupráce a životní láska, protože jsem se seznámila s týmem lidí, kteří program zaštiťují. Ano, kdybych měla říct, kde cítím, že opravdu je komunita lidí, kterým záleží na tom, s jakými pocity děti přicházejí do škol, kterým záleží na spolupráci s rodinou a s širší komunitou, tak je to opravdu program Začít spolu,“ chválí učitelka.
„Na rozdíl od jiných projektů je tento zaměřený na běžnou státní školu, není potřeba absolvovat dlouhé speciální vzdělávací programy. Je postavený na třech pilířích – jednak na inkluzi, tedy společné vzdělávání pro všechny děti. Pak máme pilíř, který se opírá o spolupráci s rodinou a komunitou a v neposlední řadě staví na samostatné cestě dětí k učení,“ dodává Anna Babanová.
Učitelka se věnuje i popularizaci nových výukových metod na sociálních sítích, spolupracovala se mnoha vzdělávacími a neziskovými organizacemi jako například Cermat, Otevřená společnost, Žába na prameni, Gender Studies, Nesehnutí Brno. Je dlouholetou členkou Genderové expertní komory ČR.
To už si ale poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Markéty Vozkové.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka