Jak podpořit vzdělání na odborných školách? Pomoci žákům i učitelům získat praxi v zahraničí
Střední odborné školy mohou být líhně talentů, umění a dovedností. Jak podpořit odborné školy, aby držely krok s měnícím se světem? Posunout odborné školství na vyšší úroveň můžou mezinárodní výjezdy studentů a pedagogů. „Pro řadu žáků, kteří vyjedou, je to posun, který nastartuje jejich kariéru,“ míní v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Pavlína Kroužková z Domu zahraniční spolupráce, který pomáhá studentům odborných škol vyjíždět díky programu Evropské unie Erasmus+.
Editace: Daniela Vrbová, Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody:
Pavlína Kroužková z Domu zahraniční spolupráce
Tereza Burďáková, absolventka zahraničního výjezdu a ambasadorka Euroučňů
Dům zahraniční spolupráce, který funguje jako příspěvková organizace ministerstva školství a zároveň jako národní agentura pro administraci a implementaci programu Erasmus+, nabízí studentům odborných škol a učitelům možnost získat cenné zkušenosti a mezinárodní praxi nejen v Evropské unii, ale po celém světě.
„Školy mohou žádat o granty na výjezdy jak žáků, tak učitelů. Žáci z odborných škol pak díky tomu mohou vyjet na dlouhodobou, nebo krátkodobou praktickou stáž a získat odborné dovednosti,“ jmenuje Kroužková příležitosti, které mají studenti odborných škol pro získávání praxe v zahraničí.
Čtěte také
„Každý rok vyhlásíme termín, do kterého školy mohou předkládat žádosti o grant. Snažíme se školám při této fázi pomoct a zpřístupnit pravidla programu. Mohou se na nás obracet s dotazy v době, kdy žádost připravují,“ popisuje první fázi.
A dodává, že následně školám pomáhají při vysílání žáků a učitelů do zahraničí.
Kulturní rozdíly
V rámci programu Erasmus+ vznikla také takzvaná síť Euroučňů – iniciativa, jejímž cílem je propojit studenty odborných škol z různých zemí, kteří absolvovali zahraniční stáž s programem Erasmus+, a podpořit je ve sdílení zážitků a zkušeností s veřejností.
Čtěte také
Jednou z takových absolventek stáže a členkou Euroučňů je Tereza Burďáková, která během studia na odborném učilišti ve Valašských Kloboukách vyjela na stáž do Vídně.
„Zapojila jsem se do sítě Euroučňů, když jsem přijela ze své první stáže z Rakouska. Studovala jsem veřejnou správu a vyjela jsem do Vídně, kde jsem pracovala ve folklorním muzeu. Dělala jsem přednášky jak pro malé děti, tak seniory. A dokumentovala jsem návštěvy,“ popisuje svou zkušenost.
Vysvětluje, že během setkání Euroučňů hovoří studenti o svých zkušenostech a odlišných postupech v praxi a ve výuce.
„Je zajímavé sledovat i kulturní rozdíly, které řeší ty stejné profesní problémy. Setkání jsou velice motivující i k tomu vyrazit na další stáž,“ dodává Burďáková, která absolvovala druhou stáž ve španělské Malaze.
Nastartování kariéry
V České republice se během přehlídky Erasmus Days snaží Burďáková spolu s dalšími Euroučni předávat zkušenosti a namotivovat žáky na odborných školách, aby zahodili obavy a na stáž také vyjeli.
Žákům, kteří přemýšlejí o tom, zda se vydat za hranice na studijní cestu, vzkazuje: „Nebojte se. První krok je určitě nejtěžší a vězte, že ani po návratu nic nekončí. Naopak vše začíná, otevřou se vám dveře do nového světa a poznáte sami sebe v jiné formě.“
Čtěte také
Kroužková doplňuje: „Když čteme zpětné vazby od žáků, kteří vyjeli na stáž do zahraničí, tak v řadě případů nám i ukápne slza dojetím. Pro řadu z nich to bývá doopravdy první výjezd do zahraničí a je to velký posun, který nastartuje jejich kariéru.“
„V Evropě se bavíme o výdajích na obranu, myslím, že nejlepší obranou před jakýmkoli konfliktem je vzdělávání. Proto by finance pro tuto oblast měly být prioritou i na další rozpočtové období. Podle doporučení Evropské komise Europe on the Move by alespoň 12 procent absolventů středních odborných škol v zemích Unie mělo mít zahraniční zkušenost. V tomto ohledu je v Česku velký prostor pro růst, protože teď vysíláme na zahraniční praxe přibližně poloviční počet studujících,“ říká.
Poptávka ze strany středních škol o výjezdy do zahraničí trvale roste, často ale naráží na problémy s vlastní kapacitou na realizaci projektů. Školám, které mají zájem o zahraniční výjezd, proto Kroužková doporučuje, aby vytvořily projektový tým a pozici koordinátora.
Dům zahraniční spolupráce se také snaží spolupracovat s kraji, které mohou být velkou podporou zejména pro menší školy, které nemají zkušenosti. „Pokud se kraj zapojí do programu Erasmus+, může vytvořit konsorcium, díky kterému budou školám lépe přístupné finanční prostředky programu,“ uzavírá Kroužková.
Poslechněte si celý pořad Reparát. Audio je nahoře v článku.
Související
-
Jak podchytit talent romských žáků? Uměním, artivismem, knihami, inspirativními příběhy a pomocí
Romské děti tvoří zhruba tři procenta všech žáků na českých školách. Školy ale nemají vždy možnost řešit jejich sociální nebo ekonomické problémy. Jaké možnosti děti mají?
-
Vzdělávání venku dětem prospívá. Mají tam interaktivní učebnu, která se mění každou vteřinou
Děti se při učení venku lépe soustředí, mohou zapojit všechny své smysly a mají větší motivaci, shodují se odborníci v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.
-
Chyba je neodmyslitelnou součástí učení. Vnímejme ji jako investici do budoucna, navrhují experti
„Přístup žáků k chybám ve škole je přenositelný a žáci tak mohou efektivněji fungovat i v situacích, které nejsou výukové,“ říká učitel a mentor Ivan Čermák z centra Job.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.