Vzdělávání venku dětem prospívá. Mají tam interaktivní učebnu, která se mění každou vteřinou
V roce 2023 strávily české děti venku průměrně dvě hodiny denně. Rodiče se přitom podle průzkumů shodují, že děti potřebují být venku každý den a že nedostatek kontaktu s přírodou je velký problém. Musí být třída jen v budově školy? Stále více pedagogů se zajímá i o učení venku. Na takových hodinách se spojují vyučovací předměty s pohybem, teorie s praxí a lze objevit a zažít něco, co sezení v lavici nabídnout nedokáže, shodují se hosté v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.
„Když mohou děti vykročit ven, víc si uvědomují proměny prostředí v průběhu roku. Lépe poznávají svou obec, své město,“ vyzdvihuje některé z mnoha přínosů venkovního vzdělávání Šárka Mrňáková, lektorka Nadačního fondu Eduzměna.
Školy podle ní mohou ve svých zahradách vytvořit takzvanou interaktivní „venkovní učebnu“. Spolupracovat se dá také s místními spolky, které mohou mít zajímavé a pestré zahradní prostory.
Učitelům Mrňáková doporučuje začít tak, že venku s dětmi stráví dvě až tři vyučovací hodiny. Podle ní totiž neexistuje předmět, který by se venku nedal vyučovat.
Justina Danišová z platformy Učíme se venku zdůrazňuje, že čím častěji jsou děti venku, tím jsou zdravější a odolnější. Učení venku podporuje nejen motivaci, ale také lepší pochopení učiva. „Děti zapojují všechny smysly a lépe si informace osvojují. A příroda nabízí i klidný koutek pro ty, kteří potřebují větší soustředění,“ říká.
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody:
Šárka Mrňáková, lektorka Nadačního fondu Eduzměna
Justina Danišová z platformy Učíme se venku
Doplňuje, že děti, které se mohou ve třídě zdát problematické a apatické, tak ve venkovním prostředí díky napojení na přírodu mnohdy takzvaně vyrostou a mohou se lépe soustředit a zanořit do tématu.
Učení venku baví nejen děti, ale také učitele, kteří popisují, že mají svou práci mnohem raději a více je baví.
Matematika pomocí záhonků
Modelovým příkladem předmětu, který je ideální pro venkovní výuku, je podle Danišové matematika.
Čtěte také
„Slovní úlohy dětem najednou začnou dávat smysl, protože musí vypočítat, kolik hlíny potřebují do záhonku. Nebo se jim dá provázek, aby zkusily zjistit, co je metr dlouhé někde v terénu. Děti často nemají představu, co je to třeba kubický metr, ale když to vidí naživo, najednou to pochopí,“ říká.
Doporučuje začít pozvolna – třeba i se sešity a učebnicemi.
Pro školy v městském prostředí může být urbanizovaná krajina také výukovou „laboratoří“: „Žáci mohou objevovat architekturu, historii nebo se v rámci jazyků učit popsat cestu do knihovny,“ doplňuje.
Klíčové je podle ní změnit zažitou představu, že učení znamená sezení v lavici. „Děti potřebují pohyb, různorodé podněty a každý den něco nového. Venkovní učebna se mění s každou vteřinou,“ uzavírá Danišová.
Pro zájemce o venkovní vzdělávání existuje akademie Učíme se venku, která podporuje školy i pedagogy. Dalším projektem je Školní les do kapsy, jehož cílem je vytvářet výukové prostory přímo na školních pozemcích.
Poslechněte si celý pořad Reparát. Audio je nahoře v článku.
Související
-
Chyba je neodmyslitelnou součástí učení. Vnímejme ji jako investici do budoucna, navrhují experti
„Přístup žáků k chybám ve škole je přenositelný a žáci tak mohou efektivněji fungovat i v situacích, které nejsou výukové,“ říká učitel a mentor Ivan Čermák z centra Job.
-
Uměním lze vysvětlit zlomky nebo krevní oběh. Učit s umělcem pomáhá kantorům vnímat třídu jinak
Kreativní vzdělávání může formovat mladou generaci. Jak propojit umění s výukou? Poslechněte si podcast Reparát.
-
V participativní výuce nejsou děti pasivní, ale učí se pracovat s vlastními chybami i ambicemi
„Když se děti aktivně zapojí, mají lepší pocit a víc si toho zapamatují,“ vysvětluje kutnohorská učitelka Jaroslava Lázníčková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka