Brána do světa i nástroj proti vyhoření pedagogů. Školy objevují evropskou spolupráci s eTwinning

9. červen 2025

Online výuka už dnes není novinkou, záleží však na tom, jak ji školy využívají. Program eTwinning propojuje učitele a žáky napříč Evropou v kreativních projektech, které rozvíjejí mezinárodní spolupráci, otevírají nové obzory a mohou působit i jako prevence učitelského vyhoření. Motivaci a nové impulzy do vzdělávání nabízí zdarma pedagogům i dětem od mateřských po střední školy. 

Moderace: Daniela Vrbová
Editace: Markéta Vozková, Daniela Vrbová
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: 
Pavla Šabatková, referentka programu eTwinning v Domě zahraniční spolupráce
Kateřina Navarová, ředitelka Mateřské školy Kytlická

eTwinning je brána do světa,“ shrnuje Pavla Šabatková z Domu zahraniční spolupráce, který program v Česku koordinuje.

Projekty probíhají online, propojují žáky i učitele z různých zemí a vedou ke společným výstupům – od elektronických knih přes výtvarné dílny až po společné písničky. Projekt může být zaměřený na libovolný předmět – od chemie po tělocvik. Největší přínos má ale často pro výuku jazyků, rozvoj digitálních dovedností a mezikulturní porozumění.

Podobu projektu si mohou školy přizpůsobit. „Program se může lišit ve věkových skupinách, ale nemusí. Spousta škol využívá eTwinning jako základ mezinárodní spolupráce,“ vysvětluje Šabatková a pokračuje:

Čtěte také

Na začátku si žáci vyměňují informace o sobě, o své škole, o svém městě, o prostředí, ve kterém žijí. A zjišťují, kdo je partner na druhé straně. Čím jsou žáci starší, tím víc jsou projekty zaměřené na odbornost, ke které směřují.“

A dodává, že eTwinningové projekty se dají dělat naprosto v každém předmětu, ať je to tělesná výchova, hudební výchova, přírodopis nebo chemie. Největší dopad se ale ukazuje ve výuce cizích jazyků.

Nástroj proti vyhoření

eTwinning se týká nejen základních škol, ale třeba i těch mateřských. Své počátky s programem přibližuje Kateřina Navarová, ředitelka Mateřské školy Kytlická.

„Byla jsem na mateřské, když se mě kamarádka, učitelka na základní škole, jen tak zeptala, jestli u nás ve školce neděláme eTwinning. Já tehdy vůbec nevěděla, o co jde. Ona přijela, udělala seminář, ale ještě mi trvalo, než jsem se odhodlala. Nakonec mi všechno vysvětlila znovu a pomohla mi začít,“ říká.

Čtěte také

A radí: „Dneska bych každé učitelce doporučila najít někoho, kdo už s eTwinningem ve školce pracuje, podívat se na hotové projekty a ideálně jet na nějaký seminář, kde potká inspiraci i správného partnera.“

Navarová popisuje, jak projekt probíhá, na konkrétním příkladu spolupráce mateřských škol ze Slovenska, Česka a Polska: „Nedávno jsme dokončili projekt Svobodná zábava, který rozvíjel kreativitu a spolupráci dětí. Během týdne měly děti k dispozici jen různé materiály – dřevo, papír, látky – a tvořily vlastní hračky a hry. Do projektu se zapojili i rodiče, kteří nám pomáhali s materiály.“

„Nejvíce dětí si vybralo hudební nástroj. Potom ve virtuální třídě projekty dětí nasdílíme a porovnáváme, jakou zvolily techniku, jaké materiály a podobně. Spolupráce byla i v tom, že jsme měli společnou písničku, kterou jsme pro projekt složili, a všechny děti z Česka, Slovenska a Polska se ji naučily a doprovázely ji na hudební nástroje,“ doplňuje.

Čtěte také

Jindy třeba děti fotí nebo ilustrují vlastní elektronickou knihu, nebo skládají báseň ve svém jazyce a ve spřátelené škole báseň dokončí v tom svém.

Navarová poukazuje, že dětem se online přenosy velmi líbí. „Mají možnost se podívat do jiné školky, poznat jiné kamarády a říkat si zážitky z projektů,“ vyzdvihuje.

Pro pedagogy je podle ní přínosem, že se jedná o nástroj proti vyhoření: „Naučila jsem se nové věci, vystoupila jsem ze své komfortní zóny a posunula jsem se. Vytváří to také skvělé vztahy mezi pedagogy – nacházejí k sobě cestu i paní učitelky různých věkových kategorií,“ chválí.

Brána do světa

Šabatková z Domu zahraniční spolupráce zdůrazňuje, že si váží všech škol, které se do projektu zapojily. „Říkáme, že eTwinning je brána do světa mezinárodní spolupráce mezi školami. A začít je opravdu jednoduché. Stačí si sednout k portálu, zaregistrovat se, odsouhlasit, že jsem učitel nějaké školy, a začít hledat partnera,“ ukazuje na to, jak snadné je začít.

Čtěte také

„Potřeba jsou úplně základní digitální znalosti, které všichni učitelé už dnes mají. Vím, že se spousta z nich bojí jazykové bariéry, a právě proto není nutné hned začínat projekty v angličtině a francouzštině, ale třeba začít ve slovenštině,“ ujišťuje.

Dům zahraniční spolupráce v Česku slouží jako podpůrné středisko pro učitele zapojené do eTwinningu. Nabízí technickou pomoc, školení k nástrojům i online poradenství.

Zájemci mohou kontaktovat také ambasadory – zkušené realizátory projektů, kteří pořádají bezplatné semináře a pomáhají s výběrem témat, hledáním partnerů i s přípravou projektů podle věku dětí.

Poslechněte si celý podcast Reparát. Audio je nahoře v článku.

autoři: Daniela Vrbová , ano
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

    Jan Rosák, moderátor

    slovo_nad_zlato.jpg

    Slovo nad zlato

    Koupit

    Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.