Chyba je neodmyslitelnou součástí učení. Vnímejme ji jako investici do budoucna, navrhují experti

17. únor 2025

Největší audioportál na českém internetu

Barbara Pospíšilová a Ivan Čermák v pořadu Reparát | Foto: Osobní archiv Ivana Čermáka, Koláž Český rozhlas

Poslechněte si další Reparát, tentokrát o významu chyb

Chybování má velký učební potenciál. Ukazuje dětem a mladým lidem, kde mají mezery ve znalostech, jak se mají, nebo nemají příště chovat a na co si musí dávat pozor. Důležité přitom je, aby si to uvědomovali a chybovat se nebáli. „Chyba je příležitost. Žáci se díky ní mohou rychleji osamostatnit a své problémy v budoucnu řešit sami a efektivněji,“ vyzdvihuje v pořadu Reparát Ivan Čermák, učitel a mentor z centra JOB, spolku pro inovace ve vzdělávání.

Zásadní je vytvořit ve vzdělávání bezpečné prostředí, které bude na chyby připravené a ve kterém jsou žáci schopni riskovat. „S riskováním přichází objevování nových cest,“ popisuje Barbara Pospíšilová, taktéž mentorka z centra JOB, která zároveň působí na Katedře pedagogiky a psychologie Univerzity Hradec Králové.

Moderace: Daniela Vrbová
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: Ivan Čermák a Barbara Pospíšilová z JOB – spolku pro inovace

Důležité je nastolit kulturu učení, kde žák není za své chyby odsuzován spolužáky.

„U nás ve škole je nemyslitelné, že by se zveřejňovaly výsledky testů před skupinou – je to soukromá záležitost. Když pracuji se třídou a pokládám otázku, jedna ze základních strategií, kterou používám, je, že nechám děti říkat, co je napadá, a v první fázi to nehodnotím. Můžeme pak společně navržené možnosti procházet, bavit se o tom, v čem byly zajímavé, v čem se míjely, a znovu se z té situace učit,“ přibližuje Čermák.

Čtěte také

A doplňuje, jak je důležité ocenit, že se žáci zapojují: „Jako učitel nesmím připustit, že se smějeme tomu, že někdo něco řekne špatně. Musím být rád, že se objevilo několik možných odpovědí.“

Pospíšilová upozorňuje, že pod pojmem chyba se skrývá mnoho skutečností, jako jsou neúspěch, nevědomost, neznalost, špatný postup, nepozornost nebo nedbalost. „Tomuto všemu říkáme chyba. Ne každý okamžik je ale tím nejlepším momentem pro učení, a proto je důležité mezi nimi rozlišovat.“

Chybami je investice

Čermák vysvětluje, že je důležité vidět v chybě příležitost, a přidává příklad z vlastní třídy.

Čtěte také

„Ve třídě zmizely nějaké věci a jako učitel mohu udělat velké dusno a potrestat toho, kdo to udělal. Mohu ale postupovat úplně jinak a říct si, že díky této situaci mám příležitost naučit se se skupinou, co to znamená, když někdo něco někomu vezme. Zkoumáme tuto chybu a díky tomu pak děti odcházejí poučené. Tím zároveň předcházím tomu, že by někdo z nich krádež opakoval,“ popisuje.

Chyba je podle něj investice. Přístup žáků k chybám ve škole je přenositelný a žáci tak mohou efektivněji fungovat i v situacích, které nejsou výukové.

„Když chybuji v hodinách ve škole, mohu to pak uplatnit i v dospělosti při řešení rodinné situace. Uvědomím si, že jsem v něčem selhal, a mohu mít v hlavě postup, jak analyzovat svůj přístup, zjistit časté příčiny svých chyb a podobně,“ míní.

Čtěte také

Zvyšuje se také pravděpodobnost, že se žáci budou osamostatňovat a že některé své chyby budou v budoucnu schopni řešit sami a efektivněji.

Pro učitele, kteří se chtějí naučit, jak pracovat s chybami, doporučuje Pospíšilová připravit se na modelové situace, kdy může chybovat samotný pedagog. „Nepodařilo se nám dodržet slib, něco jsme zapomněli – a u toho všeho se zamyslet, co chci na této situaci modelovat tím, jak na to budu reagovat,“ navrhuje postup.

Doporučuje také využívat formativní hodnocení a převést zpětnou vazbou práci s chybou na detektivní vyšetřování, kdy mají žáci sami rozpoznat ze tří příkladů, který z nich nevychází. Více tipů nabízí JOBí blog, kde mohou zájemci nalézt text o tom, jak s dětmi trénovat omluvu.

Poslechněte si celý pořad Reparát. Audio je nahoře v článku.

autoři: Daniela Vrbová , ano

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.