Jak učit o dezinformacích? Nemoralizovat, vytvářet diskuzi a fake news objevovat hrou

27. leden 2025

Umět kriticky zhodnotit zdroje informací i další formy mediální gramotnosti rozvíjí u českého žactva několik organizací včetně původně studentského spolku Zvol si info. „Informací je stále více a více. Volbu, z čeho budeme čerpat, musíme činit několikrát denně,“ upozorňuje v podcastu Reparát výkonná ředitelka spolku Veronika Batelková. A poukazuje na to, že u dnešní generace se stírá rozdíl mezi tím, kdo je novinář a kdo influencer, digitální tvůrce, který má vlastní názory.

Moderace: Daniela Vrbová
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: Veronika Batelková, výkonná ředitelka Zvol si info, Tereza Kráčmarová, generální ředitelka Fakescape

Workshopy od Zvol si info, které nabízí aktivity a simulace s cílem pochopit důsledky informačního přetížení a rozpoznávat dezinformace, v Česku prošlo už 44 000 žáků a studentů základních i středních škol.

„Děláme interaktivní workshopy, kde se zaměřujeme na boj s dezinformacemi, manipulací a na zdravý vztah k sociálním sítím,“ přibližuje Batelková.

Dodává, že je při školeních důležité dětem naslouchat a nesoudit je. „Děti očekávají, že přijde někdo, kdo je bude poučovat. Jsou překvapené, když jim neříkáme, že jsme chytřejší, ale že máme společný problém. I my trávíme hodně času na sociálních sítích a cítíme se zahlcení. Je to něco, čemu můžeme čelit společně,“ zdůrazňuje a dodává:

„Téma mediální gramotnosti se nejlépe předává hravě a interaktivně.“

Workshopy pořádají nejen pro studující, ale i pro učitele. Organizace se také podílela na vzniku příručky mediální gramotnosti a kritického myšlení Nejlepší kniha o fake news a Průvodce po sociálních sítích. 

Jak ověřovat

Vzděláváním o dezinformacích a orientaci na internetu se zabývá také Tereza Kráčmarová, generální ředitelka organizace Fakescape. „U mladých lidí nejsou zas tak časté politické dezinformace nebo konspirační teorie. Na sociálních sítích se témata přizpůsobují jejich zájmům a ukazují třeba dezinformace z hudebního průmyslu nebo o LGBTQ+ komunitě,“ vysvětluje.

Čtěte také

Uznává, že mladá generace přistupuje k obsahu kriticky. Doplňuje však, že si často informace neověřují: „Nezabývají se tím, jestli další zdroj, který informaci potvrzuje, je spolehlivý, nebo relevantní.“

Mladí často k vyhledávání informací využívají umělou inteligenci. „Způsob vyhledávání se mění a tím i to, čemu jsme schopni, či nejsme schopni porozumět. Nemůžeme ale říkat, že je nějaká technologie zlo,“ tvrdí ředitelka spolku.

Během workshopů děti samy odhalují pravdivé a nepravdivé informace prostřednictvím hry. Následně definují různé termíny, například rozdíl mezi dezinformací a misinformací. „My už to pak jen usměrníme nebo doplníme. Snažíme se nepoučovat, ale vytvářet prostor k diskuzi,“ říká na závěr Kráčmarová.

Mediální gramotnost rozvíjí v česku už 20 let organizace Člověk v tísni v projektech mediálního vzdělávání – Jeden svět na školách, pořádá také Týdny mediálního vzdělávání (19. až 30. května 2025) a dvakrát měsíčně posílá digitální bulletin.

Další organizace, které se věnují mediálnímu vzdělávání nejen studentů, ale i učitelů jsou Faketicky, Transitions, Elpida, AI dětem, nebo newsletter Seznam se s médii. Do zprostředkování tohoto tématu se zapojily také městské knihovny nebo Univerzita Palackého v Olomouci.

Poslechněte si celý podcast Reparát. Audio je nahoře v článku.

autoři: Daniela Vrbová , ano
Spustit audio

Související