Aplikace i umělá inteligence. Online nástroje učitelům pomáhají šetřit čas a plánovat

8. prosinec 2025

Začátek školního roku bývá náročný nejen pro žáky, ale i pro začínající učitele. Ti často teprve zjišťují, kolik času zaberou přípravy na hodiny, opravy testů či komunikace s rodiči a žáky. Pomoci jim mohou digitální technologie a aplikace, které šetří čas a podporují efektivnější organizaci práce. Vyučujícím pomáhají nastavit si hranice mezi prací a osobním životem a fungují jako prevence vyhoření. Stále větší roli ve vzdělávání hraje umělá inteligence. (Repríza)

Moderace: Daniela Vrbová
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody:
Karel Moric, ředitel ZŠ Ludgeřovice
Markéta Mrázová, lektorka, učitelka a autorka Pedagogického diáře
Lukáš Král, aplikace ForClassMates
Andrej Novik, inovace a AI ve vzdělávání SCIO

Ulehčit učitelům můžou například různé digitální technologie, popisuje v pořadu Reparát ředitel základní školy Ludgeřovice Karel Moric, který se specializuje na soubor výukových nástrojů společnosti Google.

„V průběhu roku máme dvě tři inspirativní odpoledne, kdy sami sebe navzájem obohacujeme o to, jak kdo ve výuce používá digitální pomůcky a technologie,“ přibližuje. 

Aplikace platformy Google Workspace využívají nejen učitelé ke sdílení materiálů do výuky, ale také žáci, kteří mají vzdělávací materiály dostupné po celou dobu školního roku a mohou do nich kdykoliv nahlédnout. „Když je žák nemocný, pořád může zůstat ve spojení,“ vyzdvihuje.

Učitelům mohou mnohé aplikace také pomáhat při opravování testů. „Šetří jim velké množství času, který mohou využít k tomu, aby připravili nové lepší vzdělávací materiály do hodin,“ dodává Moric, který byl také vyhlášen Inspirativní osobností Moravskoslezského kraje.

Vytvářet komunitu

Vedle Google nabízejí rozhraní a cloudové služby pedagogům také společnost Microsoft. Pro vyučování se hodí také komunikační kanály Slack, Discord, ClassDojo nebo sdílené nástěnky Padlet a aplikace na vytváření interaktivních kvízů Kahoot, Quizizz nebo Socrative.

Čtěte také

Komunikační a pracovní rozhraní pro pedagogy a žáky nabízí velmi rozšířená aplikace Bakaláři nebo třeba také česká společnost ForClassmates.

„Učitel musí zvládat nejen výuku, ale i administrativu a další povinnosti. Proto vznikla aplikace ForClassmates, který se soustředí na výuku. Používáme umělou inteligenci k přípravě hodin, kdy například učitel vytvoří kvíz během pár minut a hned vidí výsledky celé třídy,“ popisuje technický ředitel společnosti ForClassmates Lukáš Král.

Dodává, že aplikace funguje také jako komunita: „Vytvořili jsme inovativní sborovnu, kde už teď je přes stovku učitelů z celého Česka, kteří se navzájem inspirují a podporují. Sdílí se tam materiál, pořádáme webináře a snažíme se, aby se učitelé necítili sami.“

„Teď ne“

Důležité je také nezapomínat na organizaci času, osobní život či další profesní růst. „Vše záleží na tom, jak si učitel dokáže držet hranice a organizovat pracovní prostor. Pro to, abychom nevyhořeli a udrželi si nějakou energii a zdravý rozum, musíme umět nechat práci za dveřmi,“ vysvětluje lektorka a učitelka Markéta Mrázová.

„Nejčastěji učitelům pomáhá říkat: Teď ne,“ doporučuje.

Čtěte také

Ve škole je neuvěřitelným zvykem přiběhnout někam a chtít něco okamžitě hned. Lidem přijde úplně normální se vyrušit a věnovat se něčemu jinému. Když lidé potřebují čas na soustředění, mohou si dát například cedulku – teď mě nerušte 10 minut, jsem k dispozici za 15 minut,“ přidává tip.

Zdůrazňuje také, jak je důležité, aby měli učitelé dostatečný prostor na seberozvoj a další profesní posun: „Celý život se učíme. Učíme děti, aby se celý život učily, a učíme je nástroje k tomu, aby dokázaly přežít v dnešní době. Pokud sám učitel nemá návyky a prostor se učit a posouvat dál, tak nás nemůže naučit něco nového.“

Čtěte také

Mrázová je také autorkou Pedagogického diáře, tedy zápisníku, který funguje jako organizační nástroj pro učitele, kterým umožňuje poznávat své způsoby plánování a organizace času:

„Je tam spousta prostoru na zápisy, uvolňování hlavy a inspiraci. Máme tam pracovní listy, díky kterým můžeme růst i v deseti minutách denně. Na každý týden tam jsou inspirativní citáty od finalistů Global Teacher Prize. V našem deníku je vidět velká podpora učitelů, kteří už na cestě došli někam dál a mohou předávat svou zkušenost.“

Svět s AI

Stále větší roli v každodenním vzdělávání začíná mít také umělá inteligence. Podle průzkumu AI Kompas, který nechala vypracovat společnost SCIO, většina žáků i učitelů už dnes v souvislosti se školou používá umělou inteligenci.

„Příprava výuky by měla být na prvním místě v rámci využívání umělé inteligence,“ říká Andrej Novik, který má na starosti ve společnosti SCIO vývoj AI produktů.

Čtěte také

Dodává, že učitel je nezastupitelný ve výuce právě v tom, aby připravoval žactvo na budoucnost s umělou inteligencí.

„Žáci budou žít ve světě, kde bude umělá inteligence přítomna a kromě pozitiv s sebou bude přinášet i nějaká rizika. Učitel je ten, kdo nás tím může bezpečně provést a formovat postoj žáků k umělé inteligenci a jejímu používání,“ vysvětluje Novik.

Sám umělou inteligenci v přípravě na výuku využívá: „Je to takový můj parťák. Když si chci připravit nějakou hodinu, řeknu mu, aby tam zkusil najít nějaké mouchy. Řekne mi třeba, že se to nedá stihnout a ať to zkusím udělat jinak. Doufám, že hodina bude potom promyšlenější a zajímavější.“

Na stránce Učím s AI dává společnost SCIO praktické tipy, jak zapojit umělou inteligenci do výuky, a to včetně grafických nebo hudebních programů. „Máme tam tipy pro všechny úrovně. Například jak zformulovat dobrý prompt, jak použít video ve výuce,“ vyjmenovává. Doporučuje také SCIO Bot, který pomáhá při vytváření hodin.

Čtěte také

Při používání umělé inteligence ale zdůrazňuje nutnost nastavit si pravidla: „Je dobré být maximálně otevřený a dohodnout si, pro jakou fázi tvůrčího procesu mohu umělou inteligenci použít. Například pro kontrolu, nebo že je nutné přiznat, kdy jsem to použil a komentovat, co to se mnou udělalo – jestli mi to pomohlo, nebo přidalo práci.“

Na závěr pak říká: „Každý z nás, nejenom učitelé, bychom si měli říct, do kterých oblastí aktivit si chceme pustit umělou inteligenci a kam ne. Jedním z cílů školy je pomoci žákům tu správnou míru nalézt. Je na čase, aby si každá škola stanovila svou koncepci toho, jak chce AI používat.“

Poslechněte si celý pořad Reparát. Audio je nahoře v článku. Pořad vysíláme v repríze, premiéru jste mohli slyšet v září 2025.

autoři: Daniela Vrbová , ano
Spustit audio