Děti používají mobil k socializaci. Aby ji zvládly dobře, potřebují pomoc rodičů i učitelů

29. červenec 2024

„První, co udělá dítě, které dostane mobilní telefon, je, že se připojí do třídní chatovací skupiny. Děti na prvním stupni základních škol používají mobil spíš k socializaci, ne k učení,“ vysvětluje Michal Kaderka, který učí mediální výchovu na pražském Gymnáziu Na Zatlance a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. (V premiéře jste pořad mohli slyšet v červnu 2024.)

„Když dáte dítěti mobilní telefon, měli byste mu dát také informace, tedy něco jako iniciační rituál. Tím, že mu dáte mobil, vystavujete ho úplně jinému světu, a proto by měly přijít instrukce.“

Třída na chatu

„Sžívání s technologiemi je proces učení, to potvrdí každý rodič. Ve třídě se učíte bránit šikaně, jak se k sobě chovat, podobně je to v digitálním prostředí – chatovací skupině třídy – problém ale je, že my učitelé to často nevidíme,“ upozorňuje Kaderka.

Čtěte také

„Pomoci mohou rodičovské kavárny, kde se probere to, jaká rizika v online světě jejich dětem hrozí, a zde je důležitá spolupráce mezi školou a rodinou,“ myslí si člen Učitelské platformy.

„Dnešní děti se na rozdíl od předchozích generací setkávají s digitálními technologiemi poprvé jako se zábavou. My je musíme učit, že digitální zařízení a online prostor neexistují jen proto, aby nás bavily. Ve škole získají digitální kompetence související s bezpečností nebo ochranou dat.“

Digistories Alex

Čím dál větší část života se přesouvá do online prostředí. Co když už ale digitální svět přeroste přes hlavu?

Na příběhu kamarádů Alexe a Ley interaktivní videohra Digistories: Alex programu Jeden svět na školách (projektu Člověka v tísni, do kterého je zapojeno 4 000 škol) poukazuje na význam zdravých návyků v digitálním světě a schopnosti seberegulace, ale také na možné důsledky nadměrného užívání digitálních technologií.

V podcastu Reparát popisuje zkušenosti se zapojením hry do výuky žáků 6. třídy Lucie Tetivová, učitelka z pražské Základní školy Botičská.

Jak pomáhá interaktivní videohra vyučujícím otevřít téma zdravých návyků v digitálním světě? Jak se vyrovnat v praxi s faktem, že klima třídy ovlivňují chatovací třídní skupiny? Jak mluvit s žáky a studujícími o důsledcích nadměrného užívání digitálních technologií?

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.