Děti používají mobil k socializaci. Aby ji zvládly dobře, potřebují pomoc rodičů i učitelů

29. červenec 2024

Největší audioportál na českém internetu

Michal Kaderka | Foto: Karolína Němcová, Český rozhlas

Poslechněte si osmý díl podcastu Reparát

„První, co udělá dítě, které dostane mobilní telefon, je, že se připojí do třídní chatovací skupiny. Děti na prvním stupni základních škol používají mobil spíš k socializaci, ne k učení,“ vysvětluje Michal Kaderka, který učí mediální výchovu na pražském Gymnáziu Na Zatlance a na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. (V premiéře jste pořad mohli slyšet v červnu 2024.)

„Když dáte dítěti mobilní telefon, měli byste mu dát také informace, tedy něco jako iniciační rituál. Tím, že mu dáte mobil, vystavujete ho úplně jinému světu, a proto by měly přijít instrukce.“

Třída na chatu

„Sžívání s technologiemi je proces učení, to potvrdí každý rodič. Ve třídě se učíte bránit šikaně, jak se k sobě chovat, podobně je to v digitálním prostředí – chatovací skupině třídy – problém ale je, že my učitelé to často nevidíme,“ upozorňuje Kaderka.

Čtěte také

„Pomoci mohou rodičovské kavárny, kde se probere to, jaká rizika v online světě jejich dětem hrozí, a zde je důležitá spolupráce mezi školou a rodinou,“ myslí si člen Učitelské platformy.

„Dnešní děti se na rozdíl od předchozích generací setkávají s digitálními technologiemi poprvé jako se zábavou. My je musíme učit, že digitální zařízení a online prostor neexistují jen proto, aby nás bavily. Ve škole získají digitální kompetence související s bezpečností nebo ochranou dat.“

Digistories Alex

Čím dál větší část života se přesouvá do online prostředí. Co když už ale digitální svět přeroste přes hlavu?

Na příběhu kamarádů Alexe a Ley interaktivní videohra Digistories: Alex programu Jeden svět na školách (projektu Člověka v tísni, do kterého je zapojeno 4 000 škol) poukazuje na význam zdravých návyků v digitálním světě a schopnosti seberegulace, ale také na možné důsledky nadměrného užívání digitálních technologií.

V podcastu Reparát popisuje zkušenosti se zapojením hry do výuky žáků 6. třídy Lucie Tetivová, učitelka z pražské Základní školy Botičská.

Jak pomáhá interaktivní videohra vyučujícím otevřít téma zdravých návyků v digitálním světě? Jak se vyrovnat v praxi s faktem, že klima třídy ovlivňují chatovací třídní skupiny? Jak mluvit s žáky a studujícími o důsledcích nadměrného užívání digitálních technologií?