Internet, obrazovka i podcast. Technologie vtahují žactvo do výuky, klasický papír má však své místo

19. květen 2025

Mají mít učebnice jen papírovou podobu? Nebo už výuce vládnou interaktivní tabule, digitální žákovská portfolia, mobilní aplikace a podcasty? Moderní technologie do výuky patří. Ne aby nahradily papírové knihy, ale aby rozšířily možnosti učení, jako didaktické pomůcky. „I ti největší třídní lotři, kteří obvykle nedávají pozor, při poslechu audia zbystří – i když jde o stejnou informaci, jakou bych jim řekl já,“ říká na debatě podcastu Reparát učitel a lektor Vít Boček.

„Neumím si představit, že bych ve třídě neměla obrazovku,“ zdůrazňuje Kateřina Círová, provázející učitelka organizace Učitel naživo a pedagožka základní školy Kunratice.

Moderace: Daniela Vrbová
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: 
Kateřina Círová, provázející učitelka v organizaci Učitel naživo, která učí výtvarnou a mediální výchovu na Základní škole Kunratice
Vít Boček, učitel matematiky a fyziky na Gymnáziu Evolution a lektor Elixíru do škol
Adam Kebrt, šéfredaktor Českého rozhlasu Junior

„Ve svém předmětu se opírám o digitální technologie a učebnice vnímám jako nositele informací. Ve výtvarné výchově na druhém stupni využívám multifunkční panel připojený přímo k počítači. Internet je taková moje učebnice a s žáky díky tomu můžu sdílet svět umění,“ vysvětluje.

S žáky používá technologie také k tvorbě jejich vlastních prací, to podle ní rozvíjí jejich vizuální gramotnost.

„Nic není dogma, všechno je otevřené. Žáci se učí aktivně používat technologie a rozvíjet svou kreativitu. Sami jsou tvůrci různých animací a obsahů, které tvoří s technologiemi,“ popisuje Círová. Dodává, že děti samy přicházejí s podněty jak využívat technologie ve výuce.

Společně také občas vytváří učební materiály: „Jsou to vlastně portfolia jejich práce. V platformě pro online spolupráci žáci odevzdají svoji vizuální práci a my se k tomu můžeme vracet a reflektovat. Jsou to tak ‚učebnice‘ jejich pokroku.“

Zaujmout třídní „lotry“

To, že je na některé předměty vhodné mít papírovou učebnici i sešit, je přesvědčený Vít Boček, učitel matematiky a fyziky na pražském gymnáziu Evolution a lektor pedagogů ve využití umělé inteligence ve výuce: „Papírová podoba je zásadní, protože s displejem člověk ztrácí přehled, co má před sebou.“

Čtěte také

„Je potřeba, aby například takový postup a výpočet byly pořád na stejném místě. Není nezbytná vždy nějaká interaktivita, blikání a obrázky,“ poukazuje.

A upozorňuje na zhoršenou pozornost ve chvíli, kdy má dítě před sebou místo učebnice například tablet: „Na tabletu pořád vyskakují notifikace, někdo vám může napsat, zavolat.“

Klasická výuka se dá doplnit například audiem. Vzdělávací pořady, které nabízí Rádio Junior k ozvláštnění výuky, vyzdvihuje šéfredaktor Adam Kebrt:

„Audiem se dá hezky naučit a doplnit tím výukové materiály, jako jsou učebnice. Máme pořad například o dějepise ŽiliByli nebo pořad Superhrdinka, který se věnuje fyzice. Máme klasické literárně dramatické pořady, ale i pořad o šikaně, který se tématu věnuje na českých školách.“

Doporučuje zejména pořad Zvídavec, který funguje jako Wikipedie v rozhlasové podobě.

Pozitivní efekt audioformy na vnímání informací potvrzuje Vít Boček: „Takoví třídní lotři, kteří standardně neposlouchají, u nahrávky najednou začnou dávat pozor, i když je to zrovna ta stejná informace, kterou bych říkal já. Když se změní dynamika, začnou dávat větší pozor.“

Poslechněte si celou debatu podcastu Reparát z festivalu Svět knihy. Audio je nahoře v článku.

autoři: Daniela Vrbová , ano
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

    Václav Žmolík, moderátor

    ze_světa_lesních_samot.jpg

    Zmizelá osada

    Koupit

    Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.