Cílem hodnocení je formovat, ne držet v šachu známkami, vysvětluje expert

7. říjen 2024

„Držet známkami někoho ,v šachu‘ je degradace smyslu hodnocení,“ říká Karel Starý z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a spoluautor knihy Hodnocení pro učení. V podcastu Reparát také vysvětluje principy takzvaného formativního hodnocení, nástroje pedagogické komunikace a zpětné vazby vyučujících se žáky. „Formativní hodnocení vede žáky k lepšímu výkonu a rozvíjí je podle jejich schopností, potřeb a možností,“ dodává. (V premiéře jste tento díl mohli slyšet v červnu.)

Čtěte také

Jasná kritéria, podle kterých se hodnotí, vysvětlení, co se bude hodnotit a z jakého důvodu  – to všechno jsou důležité podněty pro žáky a posílení efektivní zpětné vazby.

„Formativní hodnocení se provádí během celého roku,“ vysvětluje Michal Orság ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř, která s Pedagogickou fakultou UK spolupracovala na Zavádění formativního hodnocení na základních školách. 

Cíl: zlepšení učení

Učitelé z devíti škol v Karlovarském, Ústeckém, Plzeňském a Středočeském kraji, které fungovaly jako centra kolegiální podpory, se pravidelně potkávali s učiteli z dalších 21 škol, společně zaváděli formativní hodnocení do své výuky.

Čtěte také

„Učitelé si víc kladou otázku, jak by hodnocení mohlo být užitečné pro žáky,“ komentuje výstupy z projektu Starý. Pro učitele jsou teď zdarma přístupné inspirativní materiály a ukázková videa na webu Formativně.cz.  

Některé školy umožňují pravidelnou diskusi s vyučujícími o studijním pokroku žáků i jejich rodičům.

„Rodiče vítají, že se mají možnost vyjádřit k hodnocení. Možné je rodiče do výuky nějakým způsobem vtáhnout, existují takzvané tripartitní schůzky, kde se jednou za čtvrtletí baví učitel, žák a rodič. Rodiče si pak odnášejí zkušenost, jak dítěti pomoci,“ dodává Starý z Pedagogické fakulty UK. 

moderace: Daniela Vrbová
editace: Markéta Vozková
sound design: Jaroslav Pokorný
hosté epizody: Karel Starý z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a spoluautor knihy Hodnocení pro učení a Michal Orság ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř

Co kdyby se na školách hodnotilo jinak než známkami? Jaké benefity přináší žákům, vyučujícím i rodičům zpětná vazba nebo sebehodnocení? Jaké jsou výsledky projektu Formativně.cz, který na několika školách v západních Čechách zavedl formativní hodnocení? Jaké jsou principy formativního hodnocení, když nejde pouze o slovní hodnocení? 

Spustit audio

Související