Cílem hodnocení je formovat, ne držet v šachu známkami, vysvětluje expert
„Držet známkami někoho ,v šachu‘ je degradace smyslu hodnocení,“ říká Karel Starý z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a spoluautor knihy Hodnocení pro učení. V podcastu Reparát také vysvětluje principy takzvaného formativního hodnocení, nástroje pedagogické komunikace a zpětné vazby vyučujících se žáky. „Formativní hodnocení vede žáky k lepšímu výkonu a rozvíjí je podle jejich schopností, potřeb a možností,“ dodává. (V premiéře jste tento díl mohli slyšet v červnu.)
Čtěte také
Jasná kritéria, podle kterých se hodnotí, vysvětlení, co se bude hodnotit a z jakého důvodu – to všechno jsou důležité podněty pro žáky a posílení efektivní zpětné vazby.
„Formativní hodnocení se provádí během celého roku,“ vysvětluje Michal Orság ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř, která s Pedagogickou fakultou UK spolupracovala na Zavádění formativního hodnocení na základních školách.
Cíl: zlepšení učení
Učitelé z devíti škol v Karlovarském, Ústeckém, Plzeňském a Středočeském kraji, které fungovaly jako centra kolegiální podpory, se pravidelně potkávali s učiteli z dalších 21 škol, společně zaváděli formativní hodnocení do své výuky.
Čtěte také
„Učitelé si víc kladou otázku, jak by hodnocení mohlo být užitečné pro žáky,“ komentuje výstupy z projektu Starý. Pro učitele jsou teď zdarma přístupné inspirativní materiály a ukázková videa na webu Formativně.cz.
Některé školy umožňují pravidelnou diskusi s vyučujícími o studijním pokroku žáků i jejich rodičům.
„Rodiče vítají, že se mají možnost vyjádřit k hodnocení. Možné je rodiče do výuky nějakým způsobem vtáhnout, existují takzvané tripartitní schůzky, kde se jednou za čtvrtletí baví učitel, žák a rodič. Rodiče si pak odnášejí zkušenost, jak dítěti pomoci,“ dodává Starý z Pedagogické fakulty UK.
editace: Markéta Vozková
sound design: Jaroslav Pokorný
hosté epizody: Karel Starý z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a spoluautor knihy Hodnocení pro učení a Michal Orság ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř
Co kdyby se na školách hodnotilo jinak než známkami? Jaké benefity přináší žákům, vyučujícím i rodičům zpětná vazba nebo sebehodnocení? Jaké jsou výsledky projektu Formativně.cz, který na několika školách v západních Čechách zavedl formativní hodnocení? Jaké jsou principy formativního hodnocení, když nejde pouze o slovní hodnocení?
Související
-
Expertka: Výuka má být pestrá a dynamická. Děti nemůžou jen čekat, až se jim předají hotové věci
V Česku podle Nadačního fondu Eduzměna 75 % výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti.
-
„Přestali jsme se prát a hádat.“ Tým duševního zdraví pomáhá řešit náročné chování ve třídách
Respektující vztahy, vzájemná podpora a souhra v učitelském sboru a pochopení významu péče o duševní pohodu jako důležité téma vzdělávání.
-
Kariérové poradenství pracuje s budoucím já. Volba střední školy není fatální, říká konzultantka
Dnešní mladá generace se připravuje na povolání, která často ještě neexistují. Stres z rozhodování může zmírnit třeba využití kariérového poradenství.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka