Umělá inteligence mění způsob učení ve školách. Děti se s ní připravují na život ve 21. století
Před dvěma lety se laické veřejnosti poprvé představil jazykový model Chat GPT. Do vínku dostal schopnosti, které ho předurčily k využití ve vzdělávání. Jak se ale umělá inteligence prosazuje v českých školách? „Meziročně vidíme nárůst a nástroje umělé inteligence zatím používá při výuce zhruba 17 procent vyučujících,“ uvádí v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání z Národního pedagogického institutu.
Národní pedagogický institut sleduje čísla v rámci projektu o zavádění digitálních kompetencí a nové informatiky do výuky. A jak jsou na tom v tomto ohledu děti?
„Z šetření od organizace Jeden svět na školách vidíme, že už ve starším věku studenti využívají umělou inteligenci i ke tvorbě domácích prací do školy,“ říká Böhmová.
Je proto podle ní potřeba ve školách zajistit takový bezpečný prostor, aby se o technologiích mohli učitelé s dětmi bavit od co nejútlejšího věku.
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: Roman Vaněk, učitel ze Základní školy Dany a Emila Zátopkových v Třinci, který působí v Moravskoslezském kraji jako lektor Jednoho světa na školách a Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání na Národním pedagogickém institutu
Böhmová dodává, že učitel může dětem například vysvětlit, jak sám umělou inteligenci využívá.
„Může komunikovat s dětmi, že ji třeba použil na přípravu do výuky, nebo že nějaký materiál připravil s použitím umělé inteligence, a jakým způsobem a proč. Už tohle děti připravuje ve velmi útlém věku na zorientování se v tomto prostředí a na nastavení etických hodnot do budoucna.“
Doplňuje, že pro efektivní zapojení umělé inteligence do vzdělávacího programu je nutné přehodnotit metody a formy výuky: „Umělá inteligence klade velké nároky na proměnu vzdělávacích metod. Z dat České školní inspekce vyplývá, že 70 procent výuky v České republice stále probíhá formou frontální výuky. Při ní ale nedocílíte žádného posunu s umělou inteligencí.“
Böhmová vysvětluje, že pro děti je přínosnější smět si technologii ozkoušet, než aby jim pan učitel nebo učitelka o ní vykládali od tabule.
„Ve chvíli, kdy dáte prostor dětem diskutovat a postavíte hodinu na spolupráci, na možnostech povídat si o tom, co jsme zjistili a co jsme fakticky ověřili, na vzájemné prezentaci výsledků, tak se děti naučí, že umělá inteligence jim může pomoci například s vymýšlením nápadů nebo jim dát zpětnou vazbu na nějaký text,“ navrhuje.
Čtěte také
Závěrem zdůrazňuje, že je důležité, aby školy používání moderních technologií komunikovaly nejen napříč svým týmem, ale i s rodiči a žáky. Proto i pro ně připravili na svém webu „kuchařku“, která může podat pomocnou ruku.
„Je to nová technologie, která bude měnit způsob učení, způsob přemýšlení, budoucnost i způsob práce. Dvacáté první století bude velmi dynamické, rychlé a čekají nás nové výzvy, proto musíme děti k digitální kompetenci vést,“ radí Böhmová.
Vylepšení vyučování
S jazykovými modely a strojovým učením má zkušenosti také Roman Vaněk, lektor, který jezdí do škol učit pedagogy, jak s nimi pracovat na vzorových hodinách.
„Lektor přijede do školy a pracuje přímo s žáky. Učitel se může dívat na lektora a sledovat, jak by hodina mohla vypadat. Předvádím vždy metodiku organizace Jeden svět na školách, kterou máme zpracovanou na našem webu,“ popisuje Vaněk.
Čtěte také
Dodává, že existují i učitelé, kteří jsou z nových technologií méně nadšení: „Říkají, že umělá inteligence je absolutní zlo a zaměřují se na negativní stránku, jako jsou třeba podvody žáků.“
Umělá inteligence přitom může vyučování na českých školách vylepšit. Vaněk dodává, že může dětem nabízet úplně jiný způsob uvažování nad věcmi, než žáci do té doby měli, nebo než by jim ho zprostředkoval učitel.
Vaněk také doporučuje, aby o umělé inteligenci zkusili se svými dětmi mluvit rodiče: „Ty děti o tom obvykle ví víc než oni, rodiče tak můžou zkusit dát dítěti roli průvodce. Přijdou za ním a řeknou: ‚Prosím tě, ty používáš tu umělou inteligenci, v čem je to třeba dobré? Jak to funguje?‘ Dítě tak může rodiči ukázat, jak tomu samo rozumí a jak umělá inteligence funguje,“ uzavírá Vaněk.
Objevujte svět umělé inteligence – užitečné odkazy:
Poslechněte si celý podcast Reparát nahoře v článku.
Související
-
Cílem hodnocení je formovat, ne držet v šachu známkami, vysvětluje expert
Reparát hostí Karla Starého z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Michala Orsága ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř.
-
Tripartity ve školách: Žáci si v bezpečném prostředí s rodiči a učiteli vyjasní představy o vzdělání
Jak napomoct lepší komunikaci mezi rodičem, žákem a školou? V podcastu Reparát hosté představují setkání ve formátu tzv. tripartity nebo triády.
-
Tvoje tělo je tvoje. Lektoři na školách podporují schopnost nastavení hranic v intimitě
S hosty Reparátu mluvíme sexualitě a otevřenosti ve výchově, a to s lektorkou kurzů Zdravé dospívání Petrou Sovovou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka