Tripartity ve školách: Žáci si v bezpečném prostředí s rodiči a učiteli vyjasní své představy o vzdělávání
Jedním ze zdrojů stresu v učitelské profesi je komunikace s rodiči žáků. Podle nedávné studie z Národního institutu SYRI je pro pedagogy víc vyčerpávající než jednání se studenty. Některé školy zavedly netradiční formát rodičovských schůzek – takzvané tripartity nebo triády. Setkání zahrnuje učitele, rodiče i dítě a právě žák je hlavním aktérem schůzky. Tripartity podporují rozvoj dětí jako rovnocenných partnerů, jak potvrzují hosté podcastu Reparát.
„Obyčejně na konzultace, kde se rodič informuje o vzdělávání svého dítěte, chodí ve větší míře rodiče méně úspěšných žáků. Informují tam učitele o potížích a cestách, jak je napravit. Ale bez přítomnosti dětí. Tím, že jsme zavedli triády, tak jsme přizvali toho nejdůležitějšího partnera. Vnímáme to jako partnerské setkání, kde se hodnotí vzdělání a úspěšnost nebo prospívání konkrétního žáka,“ vysvětluje princip setkávání Vladimíra Otisková, zástupkyně ředitele ZŠ Na Kopcích v Třebíči.
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: zástupkyně ředitele ZŠ Na Kopcích v Třebíči Vladimíra Otisková, místopředsedkyně rodičovského spolku Montessori Cesta při ZŠ Na Beránku v Praze Jana Neumajerová a učitelka cizích jazyků na ZŠ kpt. Jaroše a spolupracovnice organizace Step by Step Jana Schierlová
Žák podle ní hraje hlavní roli. Jeho úkolem je zhodnotit uplynulé období podle kritérií z hlediska toho, jak se mu dařilo, jak fungoval a až teprve následně si stanovit podmínky, jak bude pokračovat. Učitelé zpětně hodnotí, že čas investovaný do triád byl dobrý a přispěl k založení partnerské spolupráce.
Napomáhat komunikaci se snaží také spolek Montessori Cesta, který zastupuje rodiče na Základní a mateřské škole Na Beránku. Zároveň funguje jako platforma propojující školu a rodiny. I na této škole existuje setkání na úrovni tripartity, které má za cíl sladit informační hladinu všech stran.
Čtěte také
„Tripartita je bezpečné prostředí, kde si může dítě říct o pomoc. Máme dvacet minut, kdy se všichni sejdeme a zastavíme. Zároveň dítě může využít podpory rodiče, že se mu něco ve třídě nelíbí a potřebovalo by něco změnit. Setkání končí vzájemnou domluvou na další období: co pro to, aby se to dítě mohlo posouvat, může udělat dítě samotné, kde vidí svoje rezervy, kam chce napnout své síly, co mohu udělat já jako rodič a co pro to může udělat učitel ve třídě,“ pojmenovává místopředsedkyně rodičovského spolku Montessori Cesta v Praze Jana Neumajerová.
Zdůrazňuje ale, že setkání na této úrovni je doplněk ke klasickým třídním a rodičovským schůzkám, kde mají rodiče možnost se poznat a propojit.
Dítě jako partner
Učitelka cizích jazyků na ZŠ kpt. Jaroše v Trutnově a spolupracovnice organizace Step by Step Jana Schierlová vysvětluje, že setkání formou triády je součástí dlouhodobého procesu, kdy děti sledují svůj pokrok a zároveň rozvíjejí sociální a personální kompetence: „Dítě si postupně sbírá zkušenosti, jak být partnerem třeba i dospělému člověku.“
Čtěte také
„Rodiče někdy svoje děti na triádě až nepoznávají. Nevěří, co všechno oni dokážou, jak hezky dokážou mluvit o tom, jak se jim ve škole daří, jak dokážou třeba i popsat, že se jim něco nedaří. Bývají hezké reakce některých rodičů, kteří jsou v manažerských pozicích a říkají: ‚No to, kdyby uměli naši zaměstnanci,‘ nebo: ‚Tohle, kdyby mě někdo naučil, když jsem byl malý nebo malá.‘ Je to hezké pozorovat.“
Dodává, že triáda je i prostor vyjasnit si, jestli rodič má jinou představu, co se ve škole má dít. „Pokud to tak je, je fajn, že to tam otevřeně padne a my můžeme reagovat a rodičům třeba nabízet, že se mohou přijít podívat do výuky,“ uzavírá.
Poslechněte si celý Reparát v audiozáznamu nahoře v článku.
Související
-
Cílem hodnocení je formovat, ne držet v šachu známkami, vysvětluje expert
Reparát hostí Karla Starého z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Michala Orsága ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř.
-
Maturita nemá být síto. Přicházíme tak o talenty, říká autor výzkumu o neúspěšných studentech
S hosty Reparátu mluvíme o tom, jak zásadní je neúspěch u maturity pro další vzdělávání a pro uplatnění na trhu práce.
-
Expert: Ne každý se v rodině naučí vycházet s dalšími. Je potřeba to trénovat, pomáháme s tím školám
„Žáci chtějí ve škole probírat aktuální témata i sporné otázky současnosti. Prostor, kde mohou bezpečně diskutovat, je omezený,“ míní šéf Centra pro demokratické učení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka