Jak zapojit pohyb do běžného dne ve škole? Proměnit chodby v tělocvičnu a učit děti olympijským hodnotám

6. říjen 2025

Pravidelný pohyb vnáší do života energii, sílu i uvolnění a radost. Jenže hodiny tělocviku ve školách mnohdy přinášejí ledasco jiného, jen ne radost a energii. Svědčí o tom mimo jiné i stoupající počty absencí ve výuce tělesné výchovy. „Klíčové je, aby se děti jakkoliv hýbaly, třeba i v rámci tance,“ říká mistryně světa a olympijská medailistka Šárka Kašpárková v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

moderace: Daniela Vrbová
editace: Markéta Vozková
sound design: Jaroslav Pokorný
hosté epizody:
Marcela Pavlíková, ředitelka ZŠ Mladá Boleslav
David Vrbický, fyzioterapeut ÚVN
Šárka Kašpárková, členka Českého olympijského výboru, olympionička

„Snažíme se přemýšlet, jak dostat pohyb do každodenní činnosti dětí. Neměl by být jen organizovaný v rámci tělesné výchovy, ale měl by být přirozenou součástí. Děti by se měly věnovat spontánnímu pohybu,“ vysvětluje Marcela Pavlíková, ředitelka základní školy v Mladé Boleslavi, kde zavedli speciální program Skutečně zdravé školy.

„Vybavili jsme naše chodby tělocvičným nářadím. Máme na chodbách žebřiny, koše, děti si mohou hrát s molitanovými míči. Na chodbách visí kruhy, koupili jsme pingpongový stůl a vlastně nám to pomohlo s problémy tzv. zlobení na chodbách. Zkrátka jsme děti zaměstnali.“

Tělocvikář musí být člověk, který dokáže s dětmi komunikovat, povzbudit je a ocenit je nejen za výkon, ale i za to, že překonaly samy sebe.
Marcela Pavlíková, ředitelka ZŠ v Mladé Boleslavi

Čtěte také

Marcela Pavlíková zároveň zdůrazňuje, že klíčovou roli v pohybové aktivitě dětí hraje také učitel tělesné výchovy: „Musí mít rád svou práci a musí o ní něco vědět. Tělocvikář musí být člověk, který dokáže s dětmi komunikovat, povzbudit je a ocenit je nejen za výkon, ale i za to, že to zvládly a překonaly samy sebe.“

Práce s tělem

„Dítě, které nedělá sporty, se vyřazuje z kolektivu a společná pohybová aktivita může být pro děti velmi prospěšná,“ vysvětluje vedoucí fyzioterapeut Ústřední vojenské nemocnice v Praze David Vrbický.

Mimo jiné také navrhuje některé preventivní programy, které by bylo možné zavést do hodin tělocviku: „Jeden program je třeba o tom, jak mají děti správně sedět v lavicích a jak se mohou například protáhnout v průběhu hodiny tak, aby jim to ulevilo od dlouhého sezení. Děti tráví ve školních lavicích 6–8 hodin denně.“

Čtěte také

Dodává, že druhý program je zaměřen na práci s tělem jako takovým a na správné používání středu těla.

Dostatek pohybu ovšem také souvisí se socioekonomickou situací rodiny. Systém je naštěstí podle Vrbického docela nápomocen. Ale je to opravdu i záležitost toho, aby se v nových zástavbách myslelo na pohybové aktivity, aby vznikala různá hřiště a aby děti měly možnost jít si zahrát fotbal a zaházet míčem na koš,“ dodává.

Olympijské hodnoty

Podpořit sport na českých školách se snaží také mistryně světa a bronzová medailistka z letních olympijských her v Atlantě v roce 1996, Šárka Kašpárková.

Atletka a trojskokanka Šárka Kašpárková

„Pracuji v rámci projektu Českého olympijského výboru, který se jmenuje Olympijský víceboj. Jeho cílem je šířit mezi dětmi olympijské hodnoty, radost z pohybu a aktivní životní styl,“ přibližuje a dodává, že projekt má dvě části:

„Jedna je zaměřená na děti na prvním stupni, kde máme osm testovacích cvičení. Na základě jejich výsledků jim vystavujeme olympijské vysvědčení, kde jejich výkony vyhodnotíme a doporučíme jim, jaké sporty by si mohly vyzkoušet – individuální, kolektivní – a co by jim mohlo jít. Funguje to jako takový návod pro rodiče, kam třeba dát to dítě na sport.“

Druhá část se zaměřuje na starší děti a je více o výkonnosti.

I mimo školu by se rodiče měli snažit o to, aby s dětmi chodili ven, na kolo, na procházky.
Šárka Kašpárková

S dětmi Kašpárková mimo jiné hovoří také o tzv. olympijských hodnotách: „Snažíme se šířit hodnotu fair play, která je důležitá nejen ve sportu, ale i v životě. Olympijské hodnoty se prolínají i do běžného života, a čím dříve se u dětí začne, tím lépe.“

Čtěte také

Na závěr někdejší olympionička apeluje: „Je jedno, jak se děti hýbou, ale hlavně aby se hýbaly. Nemusí to být sport, ale třeba tancování. V této fázi je nejdůležitější apel na rodiče, protože i mimo školu by se rodiče měli snažit o to, aby děti chodily dvakrát týdně na nějaký sport, aby s nimi rodiče aktivně chodili ven, na kolo, na procházky. Rodina je v tomto opravdu základ.“

Poslechněte si celý pořad Reparát. Audio je nahoře v článku.

autoři: Daniela Vrbová , ano
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.

    Partneři