Jak inovovat výuku přírodovědných oborů? Pomůže tandemová výuka, asistent i sdílení inspirativní praxe

22. září 2025

Pitvání žáby, liščí ohon a ebonitová tyč, barevný plamen nebo bublající baňky. Některé pokusy z hodin fyziky, chemie a biologie se staly legendami. Přesto většina výuky v přírodních vědách je stále frontální. Pokusy a pozorování jsou přitom pro děti v těchto předmětech klíčové. Názorné ukázky ovšem stojí vyučující hodně času i energie navíc. Jak to vyřešit? Pomůže učení v tandemu, mít asistenta na přípravu experimentů či možnost sdílet inspirativní praxi.

Připravit moderní, etické a názorné ukázky v přírodovědných předmětech je pro učitele náročné. V Prague British International School mají proto asistenta přípravy experimentů. 

„Fyzika, chemie a biologie se do hlavy dostávají přes ruce. Ne tím, že se díváte na video,“ zdůrazňuje v Reparátu Jiří Toman, asistent přípravy experimentů pro fyziku a další předměty. 

Moderace: Daniela Vrbová
Editace: Markéta Vozková
Hosté epizody:
Tereza Škachová z Národního pedgagocikého institute
Jakub Holec, učitel na základní škole Kunratice, na Přírodovědné fakultě Univerzity Karlovy a garant programu Člověk a příroda na Národním pedagogickém institutu
Markéta Čechová a Jiří Toman z Prague British International School 

Doplňuje ho mikrobioložka Markéta Čechová, která připravuje pokusy pro chemii a biologii: „Mám pořád co dělat. Dvacet procent mé práce je chystání a kontrolování pokusů. To je to kreativní. A 80 procent mé práce je sklízení. Je to, jako když pečete doma dort. Nejdřív musíte vše sehnat, koupit, připravit, vyzkoušet a pak to zase uklidit.“

Učitel má díky asistentům jistotu, že experiment se bude držet protokolu. „Chápu, že učitelé na základních školách by chtěli dělat praktická cvičení. Ale jen pětina z toho je kreativní práce a většina je úklid,“ zdůrazňuje Čechová.

Podle Tomana by se asistentem mohli stát na část úvazku třeba starší kantoři nebo studenti přírodních věd.

Jiří Toman, asistent fyziky na Prague British International School ve svém „království“ Makerspace –  učebně, laboratoři a kabinetu v jednom

Setkávat se a sdílet

Zaměstnávání asistentů učitelů fyziky, chemie nebo biologie vyžaduje i jiný způsob systémového uvažování, a hlavně financování. Už teď ale mají školy i další možnosti. Jednou z nich je program Elixír do škol. Díky němu se učitelé přírodních předmětů na základních a středních školách mohou setkávat a vzájemně se obohacovat o zajímavé příklady inspirativní praxe. 

Čtěte také

Skrze regionální centra se snažíme proměňovat výuku fyziky, chemie a digitálních věd,“ vysvětluje Jakub Holec, učitel na Základní škole Kunratice, pedagog na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy a garant programu Člověk a příroda na Národním pedagogickém institutu.

Učitelé si v regionálních centrech mohou vyzkoušet novinky ve výuce. „Je to taková výuka na nečisto, kdy se učitelé promění v děti a vzájemně si vyměňují inspiraci, zkušenosti, tipy a triky do výuky,“ přibližuje.

Jakub Holec

Zdůrazňuje důležitost zapojovat pokusy a názorné demonstrace do hodin přírodních věd, fyziky či chemie: „Aktivizační metody, badatelství, zkoušení pokusů a pozorování jsou něco, co se stává pro děti autentickým. I když nevyzkoumají nic převratného, je pro ně důležité, že mají osobní zkušenost a mohou si to osahat.“

Čtěte také

I přesto je podle něj zásadní neopomenout ani frontální výuku a nabídnout znalosti, které mají žáci k danému tématu mít.

Holec také učí přírodní vědy v integrovaném předmětu s třemi dalšími kolegy. „Umožňuje nám to propojovat se skrze témata, a to i přesto, že příprava zabere více času. Učitelé se mohou navzájem obohacovat a něco si předávat, ať už to jsou inovativní postupy, metody či zkušenost s organizací třídy,“ popisuje spolupráci a přínos integrované výuky s ostatními kolegy.

Otevřená a respektující komunikace

Tato tandemová výuka může být cestou, jak do hodin dostat více pokusů a praktických ukázek. „Principem tandemu je, že dva kvalifikovaní učitelé učí společně. Důležitý je i společný cíl,“ popisuje Tereza Škachová z Národního pedagogického institutu.

Vysvětluje, že důležitý je při tom princip tří „S“, tedy společná příprava, společná realizace a společná reflexe. „Alfou a omegou úspěšnosti tandemové výuky je ale to, že si ti dva učitelé rozumí jak v profesní, tak v osobní rovině,“ míní a pokračuje:

Čtěte také

„Principem tandemu je častá, otevřená a respektující komunikace. Chyba je vítaný prostředek, není ale dobré druhého pedagoga opravovat nebo shazovat.“

V případě, že by tandem s jedním kolegou nevyšel, není ostudou tandem přerušit a najít si někoho jiného, ujišťuje Škachová.

Po odučené hodině doporučuje kantorům také dát si prostor pro reflexi.

„Chystáme příručku, kde budou návrhy reflektivních otázek. Bude tam i to, jak se společně připravit. Je dobré také využít vedení školy nebo jiného kolegu pro získání zpětné vazby,“ dodává na závěr a doporučuje také navštívit webové stránky Národního pedagogického institutu, kde mohou zájemci najít probíhající webináře či videorozhovory s účastníky tandemové výuky.

Poslechněte si celý pořad Reparát. Audio je nahoře v článku.

autoři: Daniela Vrbová , ano
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.

    Partneři