Když se rodič ve škole cítí vítán, snáz se s ním řeší i problematické situace, říká předsedkyně Unie rodičů
„Pokud rodiče rozumí tomu, co se ve škole, kam chodí jejich děti, děje, mohou snáze podpořit jak školu, tak dítě. Sladí se tím i očekávání a představy o tom, jak to ve škole má vypadat, nastaví se hranice pro všechny hráče. Prostředí je potom bezpečné pro děti i učitele. Pro děti je pak snazší přecházet ze školního do rodinného prostředí a naopak,“ říká v Reparátu předsedkyně Unie rodičů Angelika Gergelová.
„Rodiče nebo rodičovské spolky si musí ujasnit, s čím chtějí školu oslovit a co chtějí řešit. Čím větší mají rodiče paletu možností, jak se mohou do života školy zapojit, tím větší je jejich zájem. Setkáváme se i s tím, že kromě finanční, materiální nebo dobrovolnické pomoci vedou i volnočasové kroužky,“ říká šéfka Unie rodičů, organizace, která mapuje rodičovské iniciativy ve školách po celé České republice.
Hlavní hostka epizody: Angelika Gergelová, předsedkyně Unie rodičů
Editorka: Markéta Vozková
Reportážní část: Iva Vokurková
Sound design: Jaroslav Pokorný
„V Česku se ale stále významná část práce přenáší do rodin. Školám, které mají více dětí z nepodnětného prostředí se doporučuje nepřenášet odpovědnost na rodiče, ale nabízet podporu přímo ve škole. To, že přijdou do školy, je první krok k úspěchu. S rodiči pak komunikují speciální pedagogové a je dobré rodiny zvát a vysvětlovat jim, co děti ve škole dělají a proč je dobré, aby do školy chodily.“
Tripartity a zahrady jako bezpečný prostor pro pozitivní komunikaci
„Stále více škol se kloní k takzvaným tripartitám a přechází na ně místo třídních schůzek. Individuální vzdělávací pokrok dítěte tak neřeší rodiče na třídních schůzkách, kde se proberou spíš technické záležitosti, ale v rozhovoru dítě – učitel – rodič,“ vysvětluje Gergelová.
Neformální akce ve školních zahradách pomáhají vtáhnout rodiče do dění ve škole a navazovat vztahy. „Zahrada je skvělým místem, kde můžete zapojit všechny hráče. V souvislosti se zahradami mluvíme také o přesunu výuky ze školních lavic do veřejného prostoru.“
Poslechněte si celý Reparát v audiozáznamu.
Související
-
Kariérové poradenství pracuje s budoucím já. Volba střední školy není fatální, říká konzultantka
Dnešní mladá generace se připravuje na povolání, která často ještě neexistují. Stres z rozhodování může zmírnit třeba využití kariérového poradenství.
-
Více lyceí je správný krok, míní analytik. Všeobecné vzdělání poskytují i průmyslovky, říká ředitel
Naplňuje český vzdělávací systém stoupající nároky na všeobecné vzdělání? Diskutují Jiří Zajíček, šéf Unie školských asociací, a Jan Zeman, analytik vzdělávání PAQ Research
-
Psychiatr: Neúspěch u přijímaček mají rodiče za katastrofu. Buďte raději s dítětem a moc nemudrujte
Je po přijímačkách na střední školy a začalo čekání na výsledky. Dětský psychiatr a psychoterapeut Peter Pöthe radí, že rodiče by měli potomka i sebe uklidňovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.