Nadání neznamená, že dítě zvládne cokoliv. Žáci i jejich třídy potřebují emoční a sociální podporu
Může být nadání problém? Nadané děti často září ve třídě, ale zároveň se potýkají s výzvami, které mohou brzdit jejich potenciál. Práce s nadanými dětmi ve školách vyžaduje individuální přístup ve formě emoční i sociální podpory. „Děti rády pracují v blocích a na projektech, vše modelujeme na míru,“ přibližuje Tereza Martínková, ředitelka Základní školy nám. Curieových. V každém ročníku její školy vznikají speciální skupiny, kde nadaní žáci pracují s vyčleněným pedagogem.
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: Petr Jíša, ředitel základní školy Vorlina, Tereza Martínková, ředitelka Základní školy, nám. Curieových, Lenka Ekrtová, ředitelka nadace RSJ
Ředitel základní školy Vorlina Vlašim, Petr Jíša, pro Český rozhlas Plus vysvětluje, že je otcem nadaného dítěte a i díky tomu se rozhodli zaměřit na to, co vlastně nadání znamená, protože definice nadání není jednoznačná:
„Dětí, které jsou diagnostikovány pedagogicko-psychologickými poradnami nebo speciálně pedagogickými centry jako opravdu nadané, jsou v ročnících jednotky. Zároveň vidíme, že je tady spousta dětí, které v něčem vynikají, ale v něčem jiném zase ne.“
Dodává, že ve škole spíše než nad systémovou podporou pro nadané žáky přemýšlí, jak rozvíjet to, v čem děti vynikají.
Talent i obtíže
Na Základní škole nám. Curieových, kterou vede Tereza Martínková, se věnují práci se speciálně nadanými žáky a vyvinuli pro ně ucelený studijní program. Nadaní žáci absolvují výuku v běžné kmenové třídě, ale vedle toho vzniká v každém ročníku skupinka, která má speciální hodiny se zvlášť vyčleněným pedagogem.
Čtěte také
Martínková popisuje, že nadaní žáci vynikají rychlostí a korektností, zároveň také ovlivňují kolektiv celé třídy: „Ve třídě to může dělat problémy. Tyto děti jsou buď příliš rychlé, příliš pomalé, anebo neumí komunikovat správným způsobem. Někdy se naopak stávají třeba pomocníkem učitele... Ale vždycky pak učitel musí s třídou intenzivněji pracovat.“
Ve speciálních skupinách s vyčleněným pedagogem je potřeba přístup více individualizovat, aby seděl úrovni dětí. Je klíčové, aby pedagogové přizpůsobili výuku jejich potřebám – například nabízet složitější úkoly, které je motivují.
Velké nadání se podle ní může někdy pojit i s určitými odlišnostmi či obtížemi. „Děti mohou mít vysokou míru nadání, ale také se u nich může vyskytovat například Aspergerův syndrom, poruchy učení nebo specifické poruchy chování,“ vyjmenovává s tím, že některé děti tak potřebují v sociálních situacích podpořit.
Mýtus chytrého dítěte
Mimořádně nadaným dětem v Česku pomáhají také různé organizace, například nadace RSJ s projektem Přemýšlivec.
„Je to iniciativa, která má prostřednictvím příběhů konkrétních dětí a mladých lidí ukázat, jaký je život přemýšlivých a nadaných dětí. Že to není vždy jednoduché a rozhodně ne procházka růžovým sadem,“ vysvětluje ředitelka nadace Lenka Ekrtová.
Čtěte také
Dříve byl rozšířený mýtus, že nadané děti jsou chytré, a tím pádem si vždy poradí samy. „Tento mýtus bychom neměli přijímat, protože tyto děti často bývají emočně a sociálně na jiné úrovni než jejich vrstevníci ve třídách. Ve školním prostředí je proto důležité poskytovat jim podporu právě v oblasti sociálních a emočních dovedností,“ zdůrazňuje.
A dodává, co současným pedagogům a budoucím učitelům při práci s nadanými a mimořádně nadanými dětmi chybí:
„Učitelé by měli být citlivější vůči potřebám dětí. Snažíme se propragovat inkluzivní přístup. Říkáme, že nadané děti jsou součástí celého vzdělávacího proudu a nemělo by se na ně zapomínat kvůli některým mýtům."
Poukazuje také na potřebu praktické podpory: „Pedagogové potřebují vědět, že je nutné dívat se na děti jinou optikou a mít jasné návody, jak s nimi pracovat v praxi.“
Rodinám intelektově nadaných dětí poskytuje poradenství také organizace Qiido, na jejich webu najdete materiály a užitečné informace. Chcete vědět víc? Poslechněte si celý podcast Reparát nahoře v článku.
Související
-
Cílem hodnocení je formovat, ne držet v šachu známkami, vysvětluje expert
Reparát hostí Karla Starého z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Michala Orsága ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř.
-
Jak učit cizí jazyky? Méně gramatiky a víc důrazu na autentickou komunikaci dětí
„Nemělo by se tolik cílit na gramatiku, ale spíš na dovednosti, aby děti rozuměly a autenticky komunikovaly,“ navrhuje v podcastu Reparát odborník Miroslav Janík.
-
Uměním lze vysvětlit zlomky nebo krevní oběh. Učit s umělcem pomáhá kantorům vnímat třídu jinak
Kreativní vzdělávání může formovat mladou generaci. Jak propojit umění s výukou? Poslechněte si podcast Reparát.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.