Jak učit cizí jazyky? Méně gramatiky a víc důrazu na autentickou komunikaci dětí
Jak naučit děti cizí jazyk, aby jim dával smysl a bavily se? Podle Miroslava Janíka z Institutu výzkumu školního vzdělávání na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity je na čase opustit přehnaný důraz na gramatiku a zaměřit se na to, jak a kde děti opravdu komunikují. V podcastu Reparát se dozvíte, jak mohou učitelé využít repertoár jazyků, se kterými se děti setkávají doma, při sledování videí nebo na online platformách a jaké metody pomáhají rozvíjet jazykové znalosti.
Místo toho, aby se učitelé zaměřovali jen na mechanické zvládnutí slovní zásoby nebo gramatiky, je možné studentům pomáhat naučit se porozumět a komunikovat i v situacích, kdy jim chybí přímý překlad.
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: Miroslav Janík z Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
„V učebnicích by měly být kromě gramatiky i autentické rozhovory,“ je přesvědčený Janík. „Děti potřebují v jazyce především porozumět a autenticky komunikovat.“
Podle něj je důležité učit dovednosti, které žáci skutečně využijí – například jak napsat zprávu na sociální síti nebo natočit video. A doplňuje, že pro každou cílovou skupinu se výuka cizího jazyka musí upravit, aby byla co nejefektivnější.
Na prvním stupni by pak podle něj měla být výuka hravější. „Měla by se týkat toho, co děti mohou zažívat. Učitelé by neměli vybírat témata, která jsou dětem vzdálená,“ zdůrazňuje.
Jazykový mix
U bilingvních dětí přicházejících třeba z Ukrajiny nebo Vietnamu doporučuje děti nechat při výuce používat jejich jazyky a podle situace je mixovat. To umožní dětem lépe se zapojit a využít své silné stránky.
Z dalších metod učení cizích jazyků doporučuje učení jazyka prostřednictvím nejazykového předmětu, tedy takzvanou integrovanou výuku (anglická zkratka zní CLIL). Tato metoda spojuje jazyk s jiným oborem, například s biologií nebo historií.
Čtěte také
„Toto spojení obsahu a jazyka je skvělou metodou a výborně funguje. Ale je náročné sehnat člověka, který by takhle učil. Není realistické to požadovat na běžných základních školách,“ uznává expert.
Inovativní učení se podle něj dostává do škol pomalu a vyžaduje další vzdělávání učitelů.
Jedním z nových trendů, který si zaslouží pozornost, jsou například kurzy zaměřené na mediaci. Mediace posouvá výuku jazyků směrem k reálnému životu a pomáhá studentům překonat běžné bariéry při komunikaci.
„Je to nový způsob, jak pracovat ve výuce. Když v cizím jazyce chci něco vysvětlit, ale nemůžu si vzpomenout na správné slovíčko, tak musím jiný způsob, jak to popsat,“ představuje Janík další novou cestu, která by podle něj mohla obohatit výuku cizích jazyků.
Chcete vědět víc? Poslechněte si celý podcast Reparát nahoře v článku.
Související
-
Jak vybrat střední školu? Hledejte, v čem je dítě výjimečné
Zaměřit pozornost na to, co se dítěti daří, může ovlivnit výběr střední školy i jeho pozdější pracovní úspěchy. Hosté reparátu diskutují o tom, jak využít potenciál dětí.
-
Uměním lze vysvětlit zlomky nebo krevní oběh. Učit s umělcem pomáhá kantorům vnímat třídu jinak
Kreativní vzdělávání může formovat mladou generaci. Jak propojit umění s výukou? Poslechněte si podcast Reparát.
-
Jak rozpohybovat české děti? Dopřát jim dobrodružství v přírodě a tělocvik oživit trenéry
Českým dětem schází pohyb i dobrodružství. Tělesná zdatnost přitom ovlivňuje odolnost vůči různorodým zátěžím. Poslechněte si Reparát o aktivizaci dětí nejen ve školách.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.