Rok 1950: Pryč odtud! Jak se letci RAF dostali se třemi dopravními letadly na Západ
Ojedinělá akce tří československých pilotů z 24. března 1950 vešla do dějin mezinárodní letecké dopravy. Přes všechna mimořádně tvrdá bezpečnostní opatření se jim podařilo v jediný den změnit směr letu civilních dopravních letadel startujících z Brna, Bratislavy a Prahy – a téměř ve stejný moment přistát na letišti Erding nedaleko Mnichova.
Šlo o bývalé vojenské piloty britského královského letectva RAF, kteří po nástupu komunistů k moci nemohli dál působit v armádě. V horším případě byli odesílání do pracovních táborů, v tom lepším je čekala práce v civilní dopravě. Ale jen do chvíle, kdy bude dostatek nově vyškolených pilotů-komunistů, kteří „zápaďáky“ nahradí.
27 cestujících zůstalo na Západě
Ladislav Světlík, Oldřich Doležal (nositel řady vyznamenání, který za války nad Biskajským zálivem potopil německou loď) a Vít Angetter dokázali téměř nemožné: dostali na paluby letadel své příbuzné a bez jediného výstřelu doletěli na Západ.
Rok 1951: Za čáru třeba i vlakem. Příběh Vlaku svobody, který v roce 1951 prorazil železnou oponu
V úterý 11. září 1951 odpoledne se na pravidelnou cestu z Chebu do Aše vydal osobní vlak 3717. Pro většinu cestujících na trase přes Františkovy Lázně mělo jít o běžnou cestu – studenti ze škol, lidé z práce nebo z nákupů. Jenže tak úplně obyčejná cesta to nebyla.
Někteří z cestujících se až po přistání dozvěděli, kde jsou. A třeba pro delegaci dvaceti ostravských horníků, kteří letěli na stranickou akci do Prahy, šlo téměř o šok. Z pětaosmdesáti cestujících na palubě všech tří „dakot“ se jich 27 nakonec rozhodlo na Západě zůstat.
„Je jasné, že se jednalo o předem organizovanou a smluvenou akci několika zločinných jednotlivců. Svůj zločin provedli tak, že gangsterskými metodami, u nás nezvyklými a zřejmě inspirovanými cizími vlivy, ohrožovali za účelem provedení své zločinecké akce životy svých kamarádů,“ psalo Rudé právo. A mělo i kus pravdy: na zbylé „západní“ piloty v Československu po úletu jejich tří kolegů už nečekalo nic dobrého.
Dokudrama Adama Struhala nás přenese do kokpitu jednoho z letadel, které 24. března ráno startovalo z Brna. Sedí v něm dva piloti, Vít Angetter, který únos připravil, a kapitán letu Josef Klesnil, který o plánovaném útěku neví. V režii Simony Nyitrayové účinkují Ivo Marták, Šimon Krupa a Izabela Firlová.
Letecký publicista Martin Ulrich potom v rozhovoru s reportérkou Markétou Ševčíkovou připomněl některé další okolnosti celé akce.
Související
-
Rok 1970: Tankem oponu neprorazíš. Kuriózní pokus o útěk na Západ v obrněném vozidle vlastní výroby
Jeden z mnoha pokusů obyvatel Československa o překonání přísně střežené západní hranice a útěk do svobodného světa se odehrál brzy ráno 27. 5. 1970. Byl velmi netradiční.
-
Srpen a září 1989: Za svobodou přes Prahu. Jak východní Němci utíkali na Západ
Dlouhodobou nespokojenost obyvatel komunisty ovládané NDR, řešila řada z nich snahou vystěhovat se na západ do Spolkové republiky Německo. Legálně i nelegálně.
-
Rok 1949: Přemýšlejte o tom, pane faráři… Příběh kněze, který spolupracoval s StB
Padouch – nebo hrdina? To napadne každého, kdo se seznámí s osudem kněze Josefa Jelena (1921-2006). V září 1949 byl zatčen StB, když věřícím přečetl při mši pastýřský list.
Starší díly
Nejnovější díly
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.