Karel Hvížďala: Josef Topol a jeho zápas s magií slov

15. červen 2025

„Nebe je rozbouřeno, hvězdy prší, lučištníci zmateně pobíhají, kosti nebeského lva se třesou,“ to jsou verše starých Egypťanů, které v jedné ze svých esejí citoval Josef Topol, protože byl přesvědčený, že báseň a mýtus mají společné předky: instinkt a magickou moc a dodával, že na samém počátku nejsou od sebe k rozeznání.

V české básnické krajině je nejspíš právě proto Josef Topol, který zemřel před deseti lety 15. června 2015 v osmdesáti letech, nepřehlédnutelný. I když po sobě zanechal jen torzo, publikovat mohl z politických důvodů jen do svých 37 let, jeho práce vždy měla zmíněnou magii: vnitřní nebe, které přitahovalo čtenáře i diváky.

Čtěte také

Po brutálním zrušení jedinečného Divadla za branou v době normalizace na počátku 70. let a zákazu jeho premiéry Dvě noci s dívkou v roce 1972, se již k soustavnému psaní nikdy nevrátil, ač rozepsal asi pět her.

Josef Topol mi v naší knize Sezóny srdce Josefa Topola. Collage in adagio, řekl: „Po velkém úsilí jsem napsal ještě tři hry: Sbohem, Sokrate, Stěhování duší a Hlasy ptáků.“ Poslední z nich měla premiéru v Divadle na Vinohradech v roce 1989.

Čtěte také

Další hru o svatém Vojtěchovi taky dopsal, původně ji slíbil Anastázi Opaskovi, ale nenašel divadlo ani lidi, s nimiž by ji chtěl inscenovat. Dvojí šok, okupace Varšavskou smlouvou pod vedením Sovětského svazu a sametová revoluce po 17. listopadu 1989 změnila publikum k nepoznání. A zaskočila i Josefa Topola. Tvrdil: „Nejde mi vykročení!“

Psaní byl útěk

Proto za nejdůležitější etapu Topolova života lze považovat období od roku 1964 do konce Divadla za branou. Řekl mi: „Důležitá je otázka, proč kdo píše a z jaké potřeby. Na tomhle se pozná, jestli jde o chytře smontovanou atrapu, anebo jestli za tím je opravdový existenciální postoj. Jestli člověk má hlubokou lidskou vnitřní potřebu se vyslovit a pojmenovat věci, s kterými se kolem sebe setkává.“

Čtěte také

Celý život hledal kořeny jazyka, s kterými pracoval, a proto rád vzpomínal na dětství v Poříčí nad Sázavou, kde poslouchával báby, které se u nich v kuchyni scházely a draly peří: odrbávali pírka. Schovaný za kredencí poslouchal jejich tok řeči. A tehdy prý vznikly jeho první literární pokusy, z nich vycházel i při psaní her jako byl Konec masopustu a Kočka na kolejích.

Slavíka k večeři zase napsal po návratu ze studijního pobytu v Americe, kdy se potřeboval zbavit snu, který ho pronásledoval. Cituji: „Při psaní jsem se jen snažil uchovat veškerou iracionalitu, abych nebyl svázán žádnými pravidly realismu... Chtěl jsem, aby vše bylo vyzpíváno ve větách.“

Karel Hvížďala, komentátor

Často meditoval nad svým psaním a tvrdil, že nikdy nechtěl být spisovatelem a na otázku, proč se jím stal, mi řekl: „Mé psaní je nejspíš reakcí na mou samotu v dětství. Byl jsem nemocný a odsouzený k tomu, že jsem měsíce nesměl chodit ven. Buď jsem si vyřezával loutky, nebo jsem si psal. Psaní byl trochu útěk, ale rozhodně ne cíl.“

Tu opravdovost v jeho textech stvrzuje stará moudrost, že tajemství autora se vyjasňuje v tajemství jeho vtěleného slova.

Autor je publicista

Spustit audio