Petr Šabata: Jak Jiří Drahoš prohrál volby a co to vypovídá o letošním finále

23. leden 2023

Jiří Drahoš označil v Českém rozhlase za nejhorší zážitek své kampaně před druhým kolem volby prezidenta v roce 2018 jednu divokou televizní debatu. V ní jako slušně vychovaný člověk, který neskáče do řeči a nekřičí, dopadl jako ten, kdo váhá nebo neví. „Dneska bych už reagoval okamžitě,“ dodal.

Odcházení

Podcast Čekání na prezidenta

„Zeman překročil tolik mantinelů, že na to nemůžeme zapomínat,“ tvrdí speciální host nejnovějšího dílu podcastu, novinář David Klimeš.

Miloš Zeman, podcast Čekání na prezidenta
Přehrát

Vlastně tak dal za pravdu všem – expertům i letošním finalistům, že k volebnímu vítězství, k pěti letům na Pražském hradě, vede jen rozdávání tvrdých ran v boxerských rukavicích. Přitom slušný Drahoš si mezi prvním a druhým kolem polepšil víc než Miloš Zeman – o 1,3 milionu hlasů.

Čtěte také

Úřadujícímu prezidentovi nicméně stačila k vítězství vyšší účast a podpora KSČM, ČSSD i SPD Tomia Okamury. Finále řídil šéf spolku Přátelé Miloše Zemana kancléř Vratislav Mynář a vedle řetězových mailů nasadil inzerát „Stop imigrantům a Drahošovi. Tato země je naše!“ Po vítězství pokračovala Zemanova jízda, jejíž tragické finále teď sledujeme a z níž se bude tato země dlouho vzpamatovávat.

Tón letošního druhého kola udal Andrej Babiš plakáty s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš“. Takže kampaň soustředěná jen do několika dnů je opravdu nevybíravá.

Za hranicemi představitelného

Ale účet, která strategie byla úspěšná, bude znám až v sobotu po sečtení všech hlasů. Například výsledky průzkumu agentury Median pro Český rozhlas ukazují, že mezi silné důvody, proč jít ve druhém kole volit, patří i „přesvědčení, že Andrej Babiš nemá být prezidentem“. Odpovědělo tak 52 procenta respondentů, Petra Pavla jako hlavní negativní motiv volby uvedlo 28 procent.

Čtěte také

Průzkumy z minulého týdne mají ale jednu objektivní slabinu – data se sbírala na počátku týdne po prvním kole, tedy nejméně sedm dní před začátkem voleb. A především ti vlažní a přelétaví voliči se rozhodují těsně přede dnem D, nebo dokonce ve volební místnosti.

Agentury Data Collect a Kantar pro Českou televizi zjistily, že příznivci Petra Pavla a Andreje Babiše z kola prvního je půjdou věrně volit i v tom druhém. Pak mají šanci získat hlasy neúspěšných kandidátů, tři z nich podpořili Petra Pavla. Nevoliči z prvního kola podle průzkumu rozdělí hlasy rovnoměrně oběma finalistům. Takže Babišovi by spíš vyhovovala účast nižší, nikoli vyšší – a jeho kampaň svým charakterem na to taky míří.

Čtěte také

Oproti volbám před pěti lety je skoro všechno jinak – týmy obou finalistů jsou mnohem profesionálnější, než byly štáby Jiřího Drahoše a Miloše Zemana. Společnost je rozbolavělá třemi roky vážných krizí, přirozeně vystrašená válkou na Ukrajině a zatížená jejími dopady. Průzkumy jsou sofistikovanější a sociální sítě agresivnější.

Nicméně volební týmy na obou stranách si musejí počkat na data z druhého týdne – ten první jistě víc těší Petra Pavla, až na obavu, že jeho voliči podlehnou uspokojení a někteří zůstanou doma.

Petr Šabata

Až podle aktuálních interních průzkumů se marketingoví experti budou rozhodovat, zda je nutné použít nějaký těžký kalibr v posledních hodinách. Nějakou atomovou bombu. Když už je tedy velkým tématem kampaně ta válka, a to zcela za hranicemi představitelného nejen pro slušné lidi typu Jiřího Drahoše.

Autor je zástupce šéfredaktora deníku Právo

autor: Petr Šabata
Spustit audio