Petr Holub: Příběh o hodných stavitelích a zlých aktivistech

30. červenec 2018

Stavitelé dálnic jsou lidé, kteří musí stále překonávat překážky a bojovat s nebezpečnými kverulanty. Nemají to snadné, i když jim vlastně nejde o nic jiného než o blaho lidu, zvláště automobilistů, kterých je v národě většina, a chtějí jezdit z místa na místo co nejrychleji.

Přesto se najdou oni nebezpeční lidé, kteří užitečným stavbám brání a neustále podávají stížnosti pod jakoukoli záminkou. Dokud se tyto stížnosti nevyřídí, pak se stavět nemůže a národ tím trpí.

Nepřátelé lidu

Omlouvám se řidičům za zdržení. Opravy dálnic nám ale komplikují ekologové, tvrdí ředitel ŘSD Kroupa

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Ing. Jan Kroupa

Cesta na dálnici mezi Brnem a Prahou se o letošních prázdninách stala zkouškou trpělivosti. Uzávěry, objížďky a dopravní omezení vedou k nekonečným zácpám a kolonám. Kdy budou opravy hotové? Hostem Interview Plus je generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

Tento příběh o hodných stavitelích a zlých aktivistech se dnes používá s větší razancí než dříve. Česko má ohromné zpoždění při výstavbě základní dopravní infrastruktury, úřady slibují, že už se to napraví, a všichni čekají, kdy už to bude.

Proto vzbuzují připomínky ekologických organizací nebo místních aktivistů nepředstírané výbuchy vzteku, když například Děti Země nebo někdo jiný podá rozklad proti stavebnímu povolení a stavbu tím o pár měsíců zdrží.

Takovou bouři emocí vyvolaly v minulém týdnu stížnosti proti stavebnímu rozhodnutí pro další úsek městského okruhu v Brně a pro pokračování dálnice D11 za Hradcem Králové.

Odpor proti blokování

Běžný čtenář tisku je vtahován do konfliktu na straně stavitelů dálnic a cítí přirozený odpor proti organizacím blokujícím veřejně prospěšné projekty nepochopitelnými námitkami. Někdy zastaví dálnici údajné procesní chyby, jindy prý vadí, že v krajině, přes kterou se má stavět, žijí křečci.

Dálnice stavíme dlouho, ale o polovinu levněji než dřív, říká prezident kontrolorů

Miloslav Kala

Česká dálniční síť je hotová zhruba ze šedesáti procent, zbývá dostavět asi osm set kilometrů. Stát to hodlá stihnout do roku 2050, Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ale termín považuje za nereálný, pokud se současné tempo výstavby nezrychlí. „Ústřední problém výstavby infrastruktury, nejen dálnic, je, že nejsou připravené. Stát nezvládá stavbu naplánovat, vypořádat se s námitkami a získat stavební rozhodnutí,“ říká prezident NKÚ Miloslav Kala.

Jednou by se tomu už mělo udělat rázný konec, myslí si čtenář následující logiku psaných řádků. Prostě se může dálnice naplánovat, a pak se jednoduše postaví, ať si každý říká, co chce.

Nutno upozornit, že tento závěr je předčasný. Mezi občany či aktivisty, kteří si stěžují na projekty dálnic, se zřejmě najdou nezodpovědní kverulanti, obecně však platí, že reprezentují obyvatele těch regionů, přes které se chtějí přesouvat obyvatelé z regionů jiných.

Zájem místních je tedy opačný než u většiny automobilistů, protože nechtějí své nejbližší okolí poškodit jen z toho důvodu, že se někdo jiný dostane domů o pár minut rychleji. Tuto část obyvatelstva by tedy měl investor dálnice vyslechnout, na jeho požadavky nějak reagovat a nabídnout co nejlepší možný kompromis.

Střet zájmů státních úřadů

Debatu mezi místními obyvateli a investorem by měl podle platných pravidel umožnit, řídit a spravedlivě rozhodnout stát, respektive příslušné úřady. Tuzemské debaty o nových stavbách dálnic ovšem mají potíž, že státní úřady stojí na straně státního investora. Mají koneckonců stejného šéfa, tedy ministra dopravy.

Petr Holub

Tento střet zájmů úředníky přirozeně vede k tomu, že řeší sporné otázky v neprospěch místních obyvatel či ochránců přírody. Dokladem jsou i zmíněné stavby v Brně a Hradci Králové. Prý jde jen o procesní námitky, tedy vlastně byrokratické obstrukce, ve kterých nejde o věcný problém. 

Ovšem při odvolání proti úřednímu rozhodnutí je možné podávat pouze procesní námitky a to pouze v případě, že už dříve nebyla vypořádána věcná námitka.

Byrokratické spory opravdu stavby brzdí. Konflikty se však mohou zmírnit jenom tím, že se odstraní střet zájmů, který mají státní úřady. Nejjednodušší cestou je oddělit státního investora, tedy Ředitelství silnic a dálnic, od státní správy. Proč se do toho ještě politická reprezentace nepustila, to zůstává hlavní záhadou dopravního stavitelství.  

autor: Petr Holub
Spustit audio