Marketing je nástroj destrukce přírody i lidí. Lže, vytrhává věci z kontextu a ty pak zveličuje, varuje šéfka firmy, která se vydala opačnou cestou matteringu
„Začínala jsem ve zlaté době marketingu v 90. letech, kdy jsme všichni měli pocit, že jsme elita, zpětně viděno jsme ale byli jelita,“ říká Michaela Thomas, zakladatelka design-packagingového studia Butterflies & Hurricanes. Dnes tvrdí, že lidé, příroda a život v souladu se srdcem jsou důležitější než profit a ego, své podnikání tak zakládá na přechodu z marketingu na takzvaný mattering.
Čtěte také
„Mattering je forma marketingu, když to tedy zarámuji významem, který všichni známe, kde firmy nebo i jedinci, kteří s námi spolupracují, jdou k samotné podstatě svého podnikání. Hledáme spolu cestu ne jak toho víc prodat, ale jak svět dál nedevastovat a třeba i léčit,“ vysvětluje.
Když ale vzpomíná na své začátky, tvrdí, že při práci v oblasti obalového marketingu poprvé začala chápat, že reklama neříká spotřebitelům pravdu.
„Často jsme například u většího obalu s menším obsahem dělali flash: Nová vylepšená receptura. Tehdy mi to ještě nepřišlo tak divné, spíš jsem měla radost, že pracuji na nějaké zajímavé značce. Ale postupem doby jsem se začala probouzet – a k tomu definitivnímu probuzení došlo s narozením prvního dítěte. To jsem si uvědomila, že na této planetě nejsem jen sama za sebe.“
Čtěte také
Michaela Thomas došla k názoru, že marketing je nástrojem devastace přírody i lidí. „Došla jsem k tomu, že je to dokonce nástroj destrukce, a to protože používá opravdu manipulativní techniky. Používá lži, vytrhává věci z kontextu a pak je záměrně zveličuje. A celý kontext, který je strašně důležitý pro to, abychom pochopili, jak věci fungují, záměrně zamlčuje.“
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Markéty Vozkové.
Související
-
Jan Vávra: Politický marketing zatím vítězí
Je známou pravdou, že veřejný prostor ovládá podvědomí. Většina populace se nerozhoduje racionálně, na základě odborných analýz, statistik a prognóz.
-
Baví mě, jak ti nejmladší mluví. Někdy těm anglicismům tedy nerozumím, přiznává spisovatelka Hůlová
„Baví mě poslouchat mé děti – co a jak říkají. Je jim 12 a 14 let, nejmladší dcerce jsou čtyři a jejich slovník mě hrozně baví,“ říká spisovatelka Petra Hůlová.
-
Nejsem žádný mystik, ale něco mezi publikem a člověkem na scéně opravdu je, říká písničkář Burian
„Nejhezčí je na tom ten vztah s divákem, který se vytvoří během koncertu,“ říká písničkář a spisovatel Jan Burian.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.