Liberální demokracie prohrává, lidé jí nerozumí. Volby vyhrávají manipulátoři, míní marketér Šemelák

20. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Koalice Spolu zahájila kampaň pro mladé, Jdeme volit.

Na jedné straně populisté, na té druhé teoretizující intelektuálové. Tak popisuje současnou politiku nejen v Česku, ale i kdekoliv jinde Milan Šemelák, zkušený marketér a copywriter. Za dvě základní komunikační emoce v politickém marketingu považuje touhu a strach. „Barack Obama to se svým ‚yes, we can‘ postavil na touze. Lidé po tom toužili a chtěli s ním jít. Ale to je jeden z mála,“ připomíná heslo bývalého amerického prezidenta.

Naopak strach jako podstatu svého sdělení dnes využívá stále více politiků, všímá si Šemelák. A to navzdory tomu, že například Etický kodex reklamy práci se strachem vysloveně zakazuje.

„Strach – to znamená: ‚seberou vám důchod‘ nebo ‚Mexičané vám znásilní babičku‘, to vysloveně Trump řekl. Z určité části to dělá velmi dobře i Andrej Babiš (ANO) nebo Igor Matovič na Slovensku,“ všímá si.

Nikdo vám nerozumí

Problém je podle Šemeláka především v tom, že lídři na opačné straně politického spektra nezvládají své myšlenky sdělit přístupnou formou.

Čtěte také

„Je úplně jedno, kdo jaký je. Kdo má pravdu, kdo je zlý a kdo hodný. V politice je momentálně klíčové, zda je vám vůbec rozumět. Když není, můžete mít Nobelovu cenu a nikdo vás nebude volit,“ vysvětluje marketingový expert.

To si ostatně v minulosti vyzkoušel na vlastní kůži. „Pracoval jsem s Progresivním Slovenskem, které odvedlo strašně hodně práce. Dostalo Zuzanu Čaputovou do prezidentského úřadu. Jenomže před volbami přišli se strašnou spoustou idejí, které chtěli komunikovat. Naproti tomu Igor Matovič přišel a prohlásil: ‚Já jsem kovboj a postřílím ty zlé.‘ A vyhrál,“ naráží na jednoduchost a srozumitelnost Matoviče, který ovládl loňské volby na Slovensku.

Co je to změna? To říká každý. Na druhou stranu hnutí ANO jede bomby. Do roztrhání těla. To je bulvár.
Milan Šemelák

Podobný problém provází i aktuální kampaň opozičních stran v Česku. „Když se podívám na billboardy, tak ti dobří, co to jdou opravit, těm já vůbec nerozumím. Co je to změna? To říká každý. Na druhou stranu hnutí ANO jede bomby. Do roztrhání těla. To je bulvár. To je Blesk. Tomu rozumí každý,“ neskrývá uznání Šemelák.

Nebát se a nekrást

Není přitom pravda, že by se podobně úderné sdělení nedalo najít i pro politiku Babišových oponentů. „Jediným způsobem, jak proti tomu jít, je, že ta strana intelektuálních ideálů začne komunikovat srozumitelným způsobem. Přitom jste tu už takovou komunikaci měli,“ říká Šemelák a zmiňuje masarykovské ideály:

Čtěte také

„Tomu lidi rozuměli. Nevím, proč to dneska už nikdo nedělá stejným způsobem. Dodnes tomu lidi rozumějí, všichni to chtějí následovat. Ale žádná politická strana ani politický lídr není schopný takhle tu svoji filozofii postavit.“

Místo toho jsme podle Šemeláka svědky intelektuálního teoretizování. „Proč prohrála Hillary Clintonová a celá liberální demokracie? Protože jí lidé vůbec nerozumí, o čem mluví. Jde o intelektuální přeložení principů demokracie do nějakého programu, který si nikdo nepřečte. Na druhé straně tady máme geniální marketingové manipulátory, kteří si koupí expertízu a jdou na to vyloženě bulvárním způsobem. A ti vyhrávají volby, protože nic mezi tím není,“ dodává marketingový expert Milan Šemelák.

Poslechněte si celý rozhovor Roberta Břešťana s Milanem Šemelákem. Ten na sebe prozradil, proč nemá rád současnou reklamu, jestli firmám věří jejich „zelený marketing“, nebo proč je krátkozraké spoléhat se jen na bombardování zákazníka prvoplánovým reklamním sdělením, i když to zpočátku funguje a tržby rostou.

autoři: Robert Břešťan , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související