To, co se děje v politice, ekonomice nebo s pandemií, je obrovské marketingové šílenství, tvrdí specialista na reklamu
„Zapomněli jsme na kvalitu,“ říká Milan Šemelák, marketingový specialista, který se stáhnul z velkého byznysu proto, aby mohl hledat znovu kořeny. Ty jsou podle něj ve startupech.
Čtěte také
Šemelák věří v jejich ozdravnou sílu vůči zavedeným korporacím. Startup je podle něj velkou provokací pro „starý marketing“, sociální sítě pak bublinou, která lidi drží na místě, nebo dokonce vrací nazpátek.
Šemelák zaujme i na sítích, kde najdete jeho hesla: Konec prodavačů teplé vody, Marketing je nejviditelnějším příznakem nenažraného světa a podobně. V marketingu sám pracuje už 20 let a tvrdí: „Je čas pojmenovat věci tak, jak jsou, a dávat reflexi. Je na čase říct některé i nepříjemné věci, a to proti profesi, ze které pocházím.“
„Každý se musí podívat na to, co udělal, co tím způsobil a co po něm zůstalo. Tento typ sebereflexe totiž tento byznysový svět potřebuje. Zůstávají tady rychlokvašky nacpané lidem, které je kupují za peníze, které vlastně ani nemají. Taky jsem udělal věci špatné, takže se neustále musím zamýšlet nad tím, co dělám. Marketing je totiž mocný nástroj,“ tvrdí.
Čtěte také
A dodává: „Na desítky reklam, které jsem sám natočil, se už nemůžu dívat. Je mně z toho zle.“
Množství reklamy v televizi, na sociálních sítích a vlastně všude kolem nás pak marketingový specialista označuje jako hluk. Říká, že v roce 2007 prováděli specialisté studii, podle které se na běžného člověka valí na 5 tisíc reklam denně. „To ale bylo v době, kdy tady nebyl tolik internet, nebyly iPhony a další. Dnes se to, myslím, už ani nedá změřit,“ přemýšlí.
A tvrdí, že to lze označit za „vymývání mozků“: „Kdo má víc peněz, tak víc leje, víc vymývá mozky. Když to ale na vás dělá najednou třicet subjektů, tak se z toho pak člověk může zbláznit. To, co se dnes děje v politice, ekonomice a v pandemii, je obrovské marketingové šílenství. Každý má nějakou informaci, každý využívá internet a televize. A když pak na vás křičí deset lidí a každý má svou pravdu, tak ani ten vysokoškolák se sofistikovaným přístupem už neví nic. Všichni se topíme v hluku. Je s tím potřeba něco dělat,“ dodává.
Žijeme tak podle něj v iluzi: každý chce zbohatnout, ale z cizích peněz. Host Hovorů nicméně věří, že současná pandemie covid-19 ovlivní i reklamu a vrátí nás ke kořenům. Pořadem provází David Šťáhlavský.
Související
-
Karel Hvížďala: Marketing hnutí ANO a šance opozice
Jak známo, Andrej Babiš je trestně stíhaný v souvislosti s podezřením neoprávněného čerpání peněz z Evropské unie a zároveň je podezírán i z toho, že dál ovládá Agrofert.
-
Karel Hvížďala: Premiér, pandemie a meze marketingu
Stará lidová moudrost praví: Všechno zlé je pro něco dobré. A to platí i o pandemii koronaviru, který se u nás objevil 1. března 2020.
-
Petr Honzejk: O vyděšených starostech a národním investičním marketingu
Když se starostové některých měst a obcí podívali do Národního investičního plánu, byly na mnoha místech naplánovány stavby, se kterými nepočítají, ba o ně ani nestojí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.