Karel Hvížďala: Marketing hnutí ANO a šance opozice
Jak známo, Andrej Babiš (ANO) je trestně stíhaný v souvislosti s podezřením neoprávněného čerpání peněz z Evropské unie a zároveň je podezírán i z toho, že dál ovládá Agrofert.
Premiér to popírá, tvrdí, že firmu uložil do svěřenského fondu, ale EU namítá, že si nemůže evropská pravidla vykládat podle svého. Za této situace se chová zcela racionálně a chce, aby jeho hnutí ANO vyhrálo další volby.
Čtěte také
Kvůli tomu spolupracuje s Markem Prchalem, který mu pomohl vyhrát minulé volby a americkou firmou PSB, kterou si najal i Clinton, Blair či Berlusconi.
Připomeňme, že úspěšný marketing pracuje s tím, že se člověk těžko zbavuje svých starých a běžných myšlenkových vzorců, do kterých včleňuje nová tvrzení a texty. Vymanit se z vlivu marketingu můžeme proto jen tehdy, když si uvědomíme, že jeho tajemství, kterým jsme ovládáni, spočívá v tom, co zůstalo nevyřčeno.
A protože schopnost vystoupit ze zaběhnutých vzorců myšlení se snižuje s věkem, marketing premiéra se soustředil převážně na penzisty, kterých je u nás asi 2,5 milionu, a to z celkového počtu asi 8 milionů voličů. Tito voliči totiž jsou tradičně zvyklí delegovat odpovědnost na vládu či prezidenta, a poslušně chodit k volbám. Což při účasti 5 či 6 milionů voličů představuje rozhodující množství.
Neschopen vnímat to, co nechce
Mladší a vzdělané generace jsou zase ovlivněny ozvěnou nářků rodičů či prarodičů, kteří léta litovali, že neemigrovali. To u nich vede k mylnému přesvědčení, že půjde-li to tady dál od deseti k pěti, odejdou do zahraničí. Tento zděděný stereotyp je mylný: v době nadcházející největší hospodářské krize za sto let způsobené covidem-19, na ně nikdo nečeká.
Čtěte také
Šance opozice by mohla být tedy jedině v tom, že sama vystoupí ze starých myšlenkových vzorců a bude se zabývat víc vlastní nevědomostí než tím, čím si je jistá.
To znamená nehrát se starou kartou s antibabišem, a naopak poukazovat na to, co bylo nevyřčeno, ale o co ve skutečnosti premiérovi jde. Taky jaké to bude mít následky. Přece současná chaotická situace ve zdravotnictví – jsme třetí nejzaraženější zemí EU – nejvíc ohrožuje právě zdraví starých lidí, na které premiérův marketing míří a i jejich budoucnost, pokud nedojde k penzijní reformě.
To 5 tisíc korun, ani darované roušky, nezmění: současný přídavek ani nevyrovná vzrůstající inflaci a zdražování. A pokud se mladí budou štítit politiky a neuvěří, že i politika může být řádné řemeslo nebo budou jen manifestovat, nezmění se taky nic.
Největší ohrožení je tedy v naší bezradnosti vůči očividné skrytosti. Pokud skrytost nebude opozice schopna odhalovat s podobnou razancí, jako premiér hájí své viditelné zájmy, nemá šanci.
Princip použitého marketingu je třeba obrátit naruby. To by mohlo jít o to snadněji, když si premiér si myslí, že je geniální. To ho ale oslabuje, protože není schopný vnímat to, co nechce.
Autor je publicista
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.