Karel Hvížďala: Premiér, pandemie a meze marketingu
Stará lidová moudrost praví: Všechno zlé je pro něco dobré. A to platí i o pandemii koronaviru, který se u nás objevil 1. března 2020.
Marketingoví mágové, kteří radí premiérovi, na počátku ohrožení vycházeli ze studií, které už od roku 1961 poukazovaly na to, že důležitější než slovo je obraz. Tehdy John Fitzgerald Kennedy vyhrál nad Richardem Nixonem v televizním předvolebním duelu díky tomu, že byl mladší, opálený a veselý, zatímco Nixon byl unavený, měl teplotu a po tvářích mu tekla levná tělka. Kdyby probíhal duel jen v rozhlase, ukázal později průzkum, zvítězil by Nixon. Slovo tehdy poprvé ztratilo ve veřejném prostoru svou váhu.
Mediální exhibice
Čtěte také
Nástup internetu a sociálních sítí propast mezi skutečností, kterou jsme schopní pojmenovávat pouze slovy, a tou, kterou vnímáme vizuálně, ještě prohloubil a ke stoupající síle obrazu přidal jako rozhodující faktor emoce. Proto v prvních dnech, kdy se k nám dostal virus COVID-19, jsme mohli pana premiéra vidět na obrazovce mnohokrát za den.
Jenže marketingovým odborníkům nedošlo, že v krizových situacích se váha slova zvyšuje a začíná mít rozhodující význam. Lidé už nevnímají osoby na obrazovce v obývacím pokoji jen periferním zrakem, ale soustředí se na obsah, tedy na osvobodivé slovo, které jim poradí a dodá kuráž. Jenže aby slovo v takové situaci zafungovalo, musí být pevné, srozumitelné a pravdivé. Důvod je zřejmý: na rozdíl od běžného politického marketingu, ve kterém se sliby ověřují za dlouhou dobu, v době krize je pravdivost každého slova ověřitelná okamžitě.
Lež má (v krizi) krátké nohy
Čtěte také
Proto má lež v době krize bumerangový efekt a obrací se proti tomu, kdo s ní pracuje. A premiér v prvních dnech soustavně lhal a tvrdil, že roušek, respirátorů, dýchacích přístrojů, které pomáhají s okysličováním krve, je dostatek, a to nebyla pravda. Roušek chybí dodnes podle biologa Marka Váchy milion. V nemocnicích navíc začínají chybět i zkumavky a testovací tyčinky. Za špatnou distribuci může i svévolné rozhodnutí, že roušky budou distribuovány pouze centrálně: normální distributoři od té chvíle nesměli dodávat roušky do nemocnic. Roušky chybí i prodavačům v supermarketech a ti bez nich odmítají pracovat, jak na to upozornil Vladimír Dlouhý.
Vláda kvůli tomu ztrácí důvěru a nervózní a chaotický premiér v přímém přenosu předvedl, že nezvládl roli krizového manažera, za kterého se vydával. Zároveň názorně stvrdil, že nechápe roli médií, když na tiskové konference pouští jen pět médií, která mají přitom povinnost právě v krizových situacích kontrolovat výkon moci, a tím vládě pomáhat při odstraňování chybných kroků. A opět lživě tvrdí, že se tak děje kvůli nákaze.
Trvalo to dlouho, ale nakonec v úterý vládě došlo, že situace je nebezpečná, a premiér se za některé nedostatky omluvil.
Autor je publicista
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.