Jan Vávra: Politický marketing zatím vítězí

25. červenec 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy V kategorii Aktualita mezi jednotlivými snímky porota vybrala jako vítězný s fotografií Michala Čížka z AFP, na níž šéf hnutí ANO Andrej Babiš vyjadřuje polibkem na čelo svůj vděk za úspěšnou volební kampaň PR manažerovi Marku Prchalovi krátce po vítěznýc

Je známou pravdou, že veřejný prostor ovládá podvědomí. Většina populace se nerozhoduje racionálně, na základě odborných analýz, statistik a prognóz. Rozhoduje se pocitově, na základě dojmů, sympatií, přání. Má-li být demokratické rozhodování společnosti ku prospěchu, je třeba každou debatu předcházející důležitým společným rozhodnutím – jakým jsou například volby – co nejvíce racionalizovat.

To není samozřejmě jednoduché, obzvlášť v současné tržní společnosti, kdy se politika prodává jako každý jiný produkt a kdy se problémy nediskutují, ale komunikují. A všechny příručky komunikace hovoří jasně o tom, že každé sdělení musí být maximálně stručné, vizuálně nápadité a musí zasahovat především emoce. To je v přímém protikladu k původní představě voleb, kdy politici měli občanům předložit své programy, na jejichž základě by se voliči rozhodovali.

Čtěte také

Nejen v zemích se slabší demokratickou tradicí, jako je ta naše, ale i v zemích, které jsou pokládány za kolébku demokracie, jako je třeba Velká Británie nebo Spojené státy, se ale dnes občané rozhodují na základě dojmů a emocí, nikoli programů. Není divu, že se i u nás objevují názory, podle kterých žádný politický program není potřeba, nebo je dokonce na překážku. Naštěstí většina politických stran, včetně těch našich, programy stále – dokonce za pomoci početných týmů expertů – vypracovává. Některé programy jsou také překvapivě podrobné a konkrétní.

Odpovědi na důležité otázky chybí

Čtěte také

V současné předvolební kampani se ale o nich většinou moc nedozvíme a můžeme nabýt dojmu, že Česko žádné významnější problémy nemá. Nedozvíme se nic o způsobu, jakým chceme reagovat na změny klimatu, včetně potřeby přejít na jiné druhy energie a změnit způsob zemědělského hospodaření, nic o nutnosti změnit strukturu ekonomiky a přizpůsobit se rozvoji nových technologií, nic o naší představě evropské spolupráce a budoucí podoby EU, abych jmenoval jen několik příkladů.

Zatím je totiž hlavním tématem současné předvolební kampaně kvalita této kampaně, samozřejmě posuzováno čistě v technického hlediska. Jako by se politici i novináři smířili s tím, že volby rozhoduje marketing. Tím si ovšem do značné míry pod sebou podřezávají větev, protože nahrávají právě těm populistům, podle kterých žádný program není potřeba a stačí jedno správně zvolené heslo.

Marketingová manipulace

Podle zásad marketingu je selektivní výběr faktů legitimním nástrojem, pokud je proveden obratně. A je otázkou, zda se takové manipulaci dá čelit trpělivým vysvětlováním nebo spíše zase jen jinou šikovnou manipulací.

Když se podíváme na významná rozhodnutí z nedávné doby, vidíme, kolik z nich bylo učiněno pod vlivem marketingové manipulace a často i na základě nepravdivých informací. Přitom z čistě technického hlediska byly dodrženy demokratické mechanismy. Za všechny jmenujme třeba rozhodnutí o Brexitu.

Jan Vávra

Zbožštění politického marketingu, který čím dál více ovládá náš veřejný prostor, oslabuje i roli médií a postavení novinářů. Novináři najednou jakoby nejsou potřeba a veškerá veřejná debata se přesouvá na sociální sítě. Pokud ovšem nemá být náš politický provoz řízen čistě on-line průzkumy voličských preferencí, které jsou výsledkem momentálních nálad největší části veřejnosti, měla by být společným zájmem médií i nepopulistických politiků snaha společenskou debatu co nejvíce racionalizovat.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

autor: Jan Vávra
Spustit audio

Související