Rok 1975: Výkladní skříně normalizace. Otevření obchodních domů Kotva a Máj

Článek z titulní strany komunistického deníku Rudé právo z 22. dubna 1975
Článek z titulní strany komunistického deníku Rudé právo z 22. dubna 1975

Československý normalizační režim se v první polovině 70. let snažil uchlácholit občany, kteří měli ještě v živé paměti svobodné období roku 1968, alespoň zdánlivým materiálním dostatkem. Většina obyvatel na to přistoupila.

Právě do první poloviny sedmdesátých let se datuje mohutná populační vlna; v roce 1974 se v Československu narodilo vůbec nejvíc dětí od konce druhé světové války. Bylo to období podnikových bytů, dostupných škodovek a levných novomanželských půjček.

A když byly peníze, muselo být i místo, kde je utratit. Právě na jaře 1975 se v Praze objevila taková místa dvě. Nejprve byl v pondělí 10. února otevřen obchodní dům Kotva, o dva měsíce později následoval v pondělí 21. dubna obchodní dům Máj.

Rozvoj socialistického obchodu

Pokud snad náhodou obyvatelé vnímali nové obchodní domy jen jako příležitosti k nákupům, komentáře (třeba v Rudém právu) měly daleko ideologičtější charakter: „Rychlé a včasné uskutečnění výstavby je konkrétním výrazem péče stranických a státních orgánů o rozvoj socialistického obchodu.“

Slavnostní otevření Kotvy si vedle koupěchtivých zákazníků, které museli zadržovat vojáci z nedalekých kasáren (dnes je v nich paradoxně konkurenční nákupní centrum Palladium), nedali samozřejmě ujít tehdejší představitelé.

Stuhu tehdy přestřihl mocný šéf pražské organizace KSČ Antonín Kapek, kterému sekundoval ministr obchodu Josef Trávníček. Místo ale nezbylo pro autory stavby, architekti Věra a Vladimír Machoninovi totiž v 70. letech museli být rádi, že na svých stavbách mohli vykonávat alespoň autorský dozor…

Nepříliš dlouhá léta Husákových „plných hrnců“ připomíná dokudrama Elišky Kováříkové Výkladní skříně normalizace. V režii Jakuba Doubravy účinkují Andrea Mohylová, Jindřich Kout, Marek Mikulášek, Michaela Vondráčková a Petra Kosová.

Jaký význam měly v letech normalizace velké nákupní domy? Po tom pátral publicista Martin Srb.

Spustit audio
autor: David Hertl

Související