Rok 1934: Tatra představuje revoluční model „77“

Hans Ledwinka a Adolf Hitler u podvozku Tatry 77
Hans Ledwinka a Adolf Hitler u podvozku Tatry 77

„Československá automobilka Tatra se vždy vyznačovala avantgardními konstrukcemi,“ napsal britský časopis Engineering už v roce 1925. A to zbývalo devět let do okamžiku, kdy Tatra předvede revoluční model 77.

Šlo o první sériově vyráběný aerodynamický (tehdejší terminologií „proudnicový“) automobil na světě. Poprvé se pětimetrová limuzína s ploutví na zádi představila v březnu 1934. Byla to senzace: vše, co z tehdejších automobilů „přečnívalo“, se v Kopřivnici pokusili zakomponovat do karoserie. Především blatníky a světlomety.

Při pohledu zpředu připomínala Tatra 77 spíše automobily dneška než běžnou produkci roku 1934. Motor byl umístěn dozadu. Autory vozu byli legendární šéfkonstruktér Hans Ledwinka (1878-1967) a Erich Übelacker (1899-1977). Ve variantách Tatra 77 a Tatra 77a se model vyráběl do roku 1938, celkem bylo zhotoveno 255 kusů.

Hans Ledwinka, Erich Übelacker: Automobil Tatra 77

Nástupcem se stal neméně legendární model 87, který si zachoval aerodynamický tvar i koncepci se vzduchem chlazeným motorem vzadu, měl ale větší výkon. Tatra už u osobních vozů toto pojetí neopustila: po válce se v podobném duchu vyráběl populární Tatraplan, později do roku 1975 limuzína Tatra 603 a nakonec až do poloviny 90. let Tatra 613.

Zabiják nacistů

Aerodynamické Tatry se za války staly mimořádně oblíbenými u vysokých nacistických funkcionářů – a britský spisovatel Stephen Cole před časem v deníku The Telegraph napsal, že vozy Tatra 77 a 87 se díky silným motorům neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Za jejich volanty zahynulo údajně více těchto funkcionářů než v boji.

„Vysoce postavení nacisté jezdili v autech velmi rychle, ale ke své smůle je nevalně řídili, takže v ostrých zatáčkách ztráceli kontrolu, vyletěli ze silnice a často umírali po nárazu do stromu. Spojenci o tatrovkách mluvili jako o tajné zbrani proti nacistům,“ dodal Cole.

Že se Němcům tatrovky líbily, potvrzuje fakt, že lidový automobil Volkswagen označovaný jako Brouk se inspiroval Tatrou 97, která vznikla jako levnější alternativa k Tatře 87. Německá automobilka pak v roce 1961 v rámci urovnání sporu zaplatila československému výrobci tři miliony marek.

Autorem scénáře dokudramatu, které vás zavede do muzea Tatry v Kopřivnici, je Lukáš Csicsely; v režii Simony Nyitrayové účinkují Tomáš Jirman a David Viktora.

Další informace o voze Tatra 77 doplní historik Miloš Hořejš z Národního technického muzea v Praze.

Spustit audio
autor: David Hertl

Související