Rok 1937: Budujme stát pro 40 milionů lidí. Návrat Jana Antonína Bati z cesty kolem světa

Jan Antonín Baťa před odletem z otrokovického letiště 1. ledna 1937
Jan Antonín Baťa před odletem z otrokovického letiště 1. ledna 1937

Jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů v letech první republiky, označený ale po druhé světové válce za zrádce národa. I takový byl život Jana Antonína Bati, do jehož éry spadá velký rozmach zlínské obuvnické firmy.

Jan Antonín Baťa se narodil v březnu 1898 z druhého manželství zakladatele firmy Antonína Bati. Ve společnosti, kterou vedl jeho nevlastní bratr Tomáš, prošel všemi výrobami, vyučil se řadě profesí a absolvoval praxe v zahraničí.

Spolupracoval na vedení podniku, řídil zásobování a zakládání zahraničních poboček. Od bratrovy smrti při leteckém neštěstí až do okupace v roce 1939 pak firmu vedl. V době hospodářské krize rozšířila firma zásluhou Jana Antonína Bati výrobu o nové obory, jako byly pneumatiky, letadla, klínové řemeny, hračky nebo kola.

Měl řadu ambiciózních plánů, nejznámějšími byla dálnice z Aše do Mukačeva nebo průplav Dunaj-Odra-Labe. Je autorem knížky Budujeme stát pro čtyřicet milionů, ve které se zamýšlel nad tím, jak by se mohlo Československo dál rozvíjet v technice, dopravě, v zemědělství či v těžbě nerostných surovin.

Z USA do Brazílie

V kabině Electry za letu nad Malajským poloostrovem. Jan Antonín Baťa píše na stroji jeden ze svých článků pro zlínský tisk, vpravo šéfmechanik Josef Engliš s mapou.

Na začátku okupace pobýval Jan Antonín Baťa v USA, kde otevřel pobočku, ze které chtěl vybudovat mezinárodní centrum firmy. Nevyhnul se ale střetu s konkurencí a odbory, americká strana mu navíc neprodloužila povolení k pobytu. Využil proto nabídky z Brazílie a přesídlil tam – jak se později ukázalo, natrvalo.

V Brazílii vybudoval nové závody a obchody, založil zemědělská osidlovací centra i celá města. Působil i jako poradce prezidenta a vydal několik knih. Ačkoliv Jan Antonín Baťa za války podporoval uprchlíky, rodiny odbojářů i Benešovu exilovou vládu, byl po válce označen za zrádce národa, odsouzen k vězení a propadnutí majetku.

Za vinu mu byl dáván i fakt, že jeho závody na okupovaném území vyráběly pro Němce. V červnu 2007 Městský soud v Praze původní rozsudek zrušil a žalobci dospěli k závěru, že Jan Antonín Baťa byl nevinný. Ten mezitím v roce 1965 v Brazílii zemřel.

Dokudrama Tomáše Dufky nás zavede do Zlína 1. května 1937. Jan Antonín Baťa se právě vrátil z cesty kolem světa domů, kde na něj kromě početných zástupů čekají i jeho dva blízcí spolupracovníci – zlínský starosta Dominik Čipera a manažer a ředitel Baťových závodů Josef Hlavnička. V režii Simony Nyitrayové účinkují František Strnad, Vladimír Polák a David Viktora.

Proč je Jan Antonín Baťa dodnes vnímán tak rozporuplně? Na to se Markéta Ševčíková zeptala historika Jiřího Janáče z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR.

Spustit audio
autor: David Hertl

Související