Rok 1937: Budujme stát pro 40 milionů lidí. Návrat Jana Antonína Bati z cesty kolem světa
Jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů v letech první republiky, označený ale po druhé světové válce za zrádce národa. I takový byl život Jana Antonína Bati, do jehož éry spadá velký rozmach zlínské obuvnické firmy.
Jan Antonín Baťa se narodil v březnu 1898 z druhého manželství zakladatele firmy Antonína Bati. Ve společnosti, kterou vedl jeho nevlastní bratr Tomáš, prošel všemi výrobami, vyučil se řadě profesí a absolvoval praxe v zahraničí.
Spolupracoval na vedení podniku, řídil zásobování a zakládání zahraničních poboček. Od bratrovy smrti při leteckém neštěstí až do okupace v roce 1939 pak firmu vedl. V době hospodářské krize rozšířila firma zásluhou Jana Antonína Bati výrobu o nové obory, jako byly pneumatiky, letadla, klínové řemeny, hračky nebo kola.
Měl řadu ambiciózních plánů, nejznámějšími byla dálnice z Aše do Mukačeva nebo průplav Dunaj-Odra-Labe. Je autorem knížky Budujeme stát pro čtyřicet milionů, ve které se zamýšlel nad tím, jak by se mohlo Československo dál rozvíjet v technice, dopravě, v zemědělství či v těžbě nerostných surovin.
Z USA do Brazílie
Na začátku okupace pobýval Jan Antonín Baťa v USA, kde otevřel pobočku, ze které chtěl vybudovat mezinárodní centrum firmy. Nevyhnul se ale střetu s konkurencí a odbory, americká strana mu navíc neprodloužila povolení k pobytu. Využil proto nabídky z Brazílie a přesídlil tam – jak se později ukázalo, natrvalo.
V Brazílii vybudoval nové závody a obchody, založil zemědělská osidlovací centra i celá města. Působil i jako poradce prezidenta a vydal několik knih. Ačkoliv Jan Antonín Baťa za války podporoval uprchlíky, rodiny odbojářů i Benešovu exilovou vládu, byl po válce označen za zrádce národa, odsouzen k vězení a propadnutí majetku.
Za vinu mu byl dáván i fakt, že jeho závody na okupovaném území vyráběly pro Němce. V červnu 2007 Městský soud v Praze původní rozsudek zrušil a žalobci dospěli k závěru, že Jan Antonín Baťa byl nevinný. Ten mezitím v roce 1965 v Brazílii zemřel.
Dokudrama Tomáše Dufky nás zavede do Zlína 1. května 1937. Jan Antonín Baťa se právě vrátil z cesty kolem světa domů, kde na něj kromě početných zástupů čekají i jeho dva blízcí spolupracovníci – zlínský starosta Dominik Čipera a manažer a ředitel Baťových závodů Josef Hlavnička. V režii Simony Nyitrayové účinkují František Strnad, Vladimír Polák a David Viktora.
Proč je Jan Antonín Baťa dodnes vnímán tak rozporuplně? Na to se Markéta Ševčíková zeptala historika Jiřího Janáče z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR.
Související
-
Rok 1939: Na mojí pověsti nezáleží. Emil Hácha jede do Berlína
Je to jeden z nejvypjatějších okamžiků našich moderních dějin: prezident Emil Hácha odjíždí 14. 3. 1939 do Berlína, aby s Adolfem Hitlerem mluvil o budoucnosti republiky.
-
Rok 1934: Tatra představuje revoluční model „77“
„Československá automobilka Tatra se vždy vyznačovala avantgardními konstrukcemi,“ napsal časopis Engineering v roce 1925. Zbývalo 9 let do okamžiku, kdy předvede model 77.
-
Rok 1941: Chlebíčková aféra. Stály otrávené chlebíčky život premiéra Eliáše?
Značná část Evropy byla okupována nacistickým Německem, daleko na východě rozpoutali nacisté válku proti SSSR – a předsedou protektorátní vlády byl bývalý legionář Eliáš.
Starší díly
Nejnovější díly
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
![tajuplny_ostrov.jpg tajuplny_ostrov.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/dc6840ce882ec3bac8e628bfab9f5bc9.jpg?itok=MGjKRqj7)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/6515d334428e57ce276151baa6fa5313.jpg?itok=m8R2tATO)
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.