Od směnného obchodu přes Hedvábnou stezku a samoobsluhy až k e-shopům. Jak jsme během historie nakupovali?

21. prosinec 2024

Samoobsluhy, supermarkety, večerky, moderní obchodní domy nebo eshopy. Možností, jak si dnes pohodlně nakoupit, je celá řada. Nebylo tomu tak vždy. Vliv na to měla konkrétní doba. Kde bychom našli počátky směnného obchodu? A nevymizel kvůli velkému počtu nákupních center ve městech prodej na vesnicích? I na to se zaměřuje Téma Plus o historii nakupování.

Byly doby, kdy lidé nakupovat nepotřebovali. Ale obchod se přesto objevuje poměrně brzy. Zkoumání počátků směnného obchodu naráží na nedostatek pramenů, které by ho podrobněji mapovaly.

Čtěte také

Lepší zdroje informací máme k dispozici z doby bronzové, z období charakteristického jak dominantním využíváním bronzu – coby slitiny mědi a cínu, tak také prvotním rozvojem dálkového obchodu, jak připomíná historik Jakub Rákosník.

Vzájemnému obchodu mezi Prahou a Itálií se pak věnuje historička Marie Buňatová.

Praha a české země byly důležitou součástí evropského trhu. Uskutečňovaly se smělé cesty pražských kupců do slunné Itálie a současně italských podnikatelů, kteří během 16. století pronikali za novými příležitostmi do tuzemska.

Větší kupní síla

K otevírání konzumních možností obyvatelstva v 19. století přispěl i rozvoj tržišť coby veřejných míst, kde docházelo k nabídce a prodeji zboží. Jako tržiště nejčastěji sloužily městské rynky, které leckdy i nesly název trh. V Praze najdeme dnes hned několik příkladů ulic, které se nazývají podle komodit, se kterými se tam kdysi obchodovalo.

Čtěte také

Jedním z fenoménů v historii nakupování jsou obchodní domy. Jejich vznik souvisí jak s přeměnou měst ve velkoměsta, tak i s rozvojem průmyslově vyráběného levnějšího zboží, zejména látek.

Fronty a nedostatek za socialismu

Změny v nakupování a obchodu obecně kopírují historické události 20. století. To, jak se rozhodli trh změnit komunisté, výrazně ovlivnilo i běžný nákup. Jedním z charakteristických znaků nakupování té doby byl rozvoj samoobsluh.

Nakupování v době socialismu bylo typické i všeobecným nedostatkem některého typu zboží. Pravidelně o tom informoval tehdejší Československý rozhlas.

Čtěte také

Sametová revoluce roku 1989 přinesla další změny v obchodu a nakupování. Jedním z nich byl v 90. letech fenomén supermarketů. Porevoluční vývoj změnil i chování zákazníků, kteří si oblíbili možnost nakoupit různé druhy zboží na jednom místě.

To dokládá zvyšující se počet supermarketů, hypermarketů a obchodních center v dalších desetiletích. Mezi lety 2020 a 2024 ovšem zmizelo téměř 400 vesnických obchodů. Česko tak ztratilo za necelých 30 let polovinu malých vesnických prodejen.

Současná doba je charakteristická zejména vstupem moderních technologií do nakupování a obchodu obecně. Typickým projevem jsou například nákupy přes internet nebo bezobslužné prodejny či nákupy skrze mobilní aplikace.

Přestože se nakupování během staletí proměnilo, nezůstávají některé věci neměnné? A jak moc naše životy tento fenomén ovlivňuje? I na to se snaží odpovědět pořad Téma Plus.

autoři: František Šedivý , Radim Štícha
Spustit audio

Související