Jak podpořit učitele v inkluzi? Pomáhají supervize i péče o duševní zdraví pedagogů
Inkluze ve školství je jedním z nejvýznamnějších kroků, které český vzdělávací systém v posledních letech podnikl. Podmínky pro společné vzdělávání nastavila novela školského zákona už téměř před deseti lety. Jak vysvětlují hosté podcastu Reparát, samotné legislativní změny nestačí. Stále více pedagogů potřebuje pomoc nejen při práci s rozmanitou třídou, ale i při udržování vlastní psychické pohody.
Učitelé se čím dál častěji setkávají s dětmi, které procházejí náročnými životními situacemi nebo mají různé diagnózy, jako je ADHD či poruchy chování. Takové děti mají často problém s koncentrací a mohou narušovat průběh výuky. Vyučující se ocitají pod tlakem, prožívají emočně náročné situace a nezřídka bojují s vyčerpáním.
Výzkumu inkluze v českém prostředí se věnuje Jakub Pivarč z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. „Učitelé na inkluzi nemohou být sami. Už jenom z principu je to velmi těžko realizovatelné,“ říká v Reparátu.
Zdůrazňuje, že klíčový je systém podpory pedagogů. Vliv na postoje učitelů k inkluzi má také podle dat Jakuba Pivarče postoj vedení škol. Když podporuje pedagogický sbor a utváří kulturu respektu a tolerance, může mnohé měnit k lepšímu.
Učitelům ve výuce pomáhají asistenti pedagoga. Podle výzkumu Jakuba Pivarče většina učitelů přítomnost asistentů ve třídách hodnotí pozitivně, i když se objevují výhrady k jejich kvalifikaci.
Čtěte také
Využití potenciálu spolupráce učitel – asistent pedagoga je jednou z možností, jak učitelům pomoci.
V posledních letech se pozice asistentů pedagoga ve školách stabilizuje a zvyšuje se povědomí o tom, jak moc je jejich práce přínosná, pokud je jejich potenciál dobře využit, je přesvědčený další host Reparátu Lucie Pivoňková, lektorka skupinových supervizí pro pedagogické pracovníky z organizace Člověk v tísni.
Asistent pedagoga, který ve třídě bývá i přes přestávku, může podle ní také plnit dětem ty potřeby, které se jim nedostávají. „Může projevovat zájem o jejich osobu a o jejich svět i mimo školu. I děti, které asistenta nepotřebují, se tak mohou cítit lépe,“ věří.
Sociální pedagogové: nevyužitý potenciál
„Další možností je podpora ze strany sociálních pedagogů. Ti bohužel v současnosti nebyli implementováni do školského zákona,“ říká výzkumník Pivarč.
Editace: Markéta Vozková
Sound design: Jaroslav Pokorný
Hosté epizody: Lucie Pivoňková, lektorka skupinových supervizí pro pedagogické pracovníky z Člověka v tísni, a výzkumník Jakub Pivarč z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně
Myslí si, že je to promarněná příležitost, protože práce těchto odborníků s konkrétními žáky a jejich rodinami by mohla významně zlepšit klima ve školách a snížit zátěž na učitele.
Sociální pedagog je odborník, který řeší sociální podmínky dětí. „To, v čem pomáhá, je, že řeší jiné obtíže,“ doplňuje Lucie Pivoňková.
„V konečném důsledku pomoc sociálního pedagoga přináší do třídy klid. Protože řeší konkrétní situaci dítěte, které pak na sebe nemusí ve třídě strhávat pozornost. Je mnohem líp připravené na to se učit, protože se někdo postará o jeho potřeby,“ vysvětluje.
Funkční systém podpory
Učitelé tráví dlouhé hodiny v intenzivním kontaktu s dětmi a čelí i dalším výzvám v čele s nárůstem psychických potíží mezi studentstvem. „Je důležité, aby měli možnost pečovat o své duševní zdraví,“ říká Pivoňková.
Čtěte také
Jednou z cest, jak učitelům pomoci, jsou supervize – pravidelné konzultace, které učitelům poskytují prostor pro sdílení, zpětnou vazbu a hledání strategií ke zvládání náročných situací.
„Mám pocit, že se zatím o emoční náročnosti učitelství moc nemluví, ale je to klíčová oblast, která vyžaduje více pozornosti,“ doplňuje.
Navrhuje, aby se běžnou součástí systému péče o pedagogy staly supervize. „Pedagogové by měli mít možnost pravidelné mentální hygieny a péče o sebe,“ apeluje. „Mám pocit, že to je trošku zanedbaná oblast a že se málo přemýšlí o tom, jak emočně náročné je trávit celý den s dětmi ve třídě.“
Poslechněte si celý podcast Reparát o formách podpory učitelů při zvládání inkluze. Co mohou asistenti pedagoga nebo sociální pedagogové udělat pro dobré klima ve třídách? Co říct jako rodič dítěti, které chodí do třídy se spolužákem s náročným chováním?
Související
-
Expert: Ne každý se v rodině naučí vycházet s dalšími. Je potřeba to trénovat, pomáháme s tím školám
„Žáci chtějí ve škole probírat aktuální témata i sporné otázky současnosti. Prostor, kde mohou bezpečně diskutovat, je omezený,“ míní šéf Centra pro demokratické učení.
-
„Nemysleli si, že tu budou tak dlouho.“ Ukrajinští žáci v Česku se potýkají s jazykem i systémem
„Osvojit si akademický jazyk trvá pět až sedm let,“ připomíná v pořadu Reparát ředitelka neziskové organizace Meta Zuzana Papáčková.
-
Cílem hodnocení je formovat, ne držet v šachu známkami, vysvětluje expert
Reparát hostí Karla Starého z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Michala Orsága ze vzdělávací organizace Edukační laboratoř.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka