Učitel žáka s ADHD musí být hodně otrlý, žádoucí je tolerantní a přijímací přístup, vysvětluje terapeut Uhlíř

10. říjen 2024

Dítě s ADHD, tedy s poruchou pozornosti a aktivity, je úzkostné, dokonce až agresivní. „Zjednodušeně se dá říct, že takové dítě dřív koná, než myslí. Tím ale také zrazuje samo sebe. Od mala zažívá ze svého okolí spíš negativní zpětnou vazbu, takže pak má pocity méněcennosti a nízkého sebehodnocení,“ vysvětluje terapeut a speciální učitel Jan Uhlíř.

„Ve specializovaných školách je ve třídě žáků s ADHD maximálně deset, obvykle tam jsou dva pedagogové. Protože pokud dojde k nějakému incidentu, kdy se žák přestane kontrolovat a přejde do agrese, může třídou lítat i nábytek,“ doplňuje v pořadu Hovory.

Čtěte také

Učit takové dítě s poruchou pozornosti a aktivity pak prý vyžaduje hodně ostřílené a otrlé kantory. „Aby se hned nehroutili z drobnějších projevů nekázně nebo závadového chování.“

„To znamená, že když žák učitele počastuje v afektu vulgárními výrazy, není to hned na dvojku z chování, ale musí se to brát s odstupem. Nezbytností je totiž tolerantní a přijímající přístup. Zároveň je potřeba pracovat s pevnými hranicemi a s dodržováním pravidel – s tím tyto děti totiž nejvíc bojují a pak i selhávají.“

Individuální přístup

Každé dítě s poruchou ADHD by podle terapeuta mělo mít výchovný přístup ušitý „přímo na míru“.

Čtěte také

„A hned na začátku také rozplétáme jeho příběh, zjišťujeme, kde byla nějaká nepřijetí apod., paralelně pak pracujeme i s jeho rodiči, kteří své dítě nezvládají už od jeho dětství. Zažívají mnoho nepříjemných situací, ať už se svými blízkými anebo v širším okolí.“

„Rodiče jsou tak často frustrováni tím, že se cítí být ve výchově neúspěšnými. Nezřídka to přechází do stavu, kdy přestávají mít své dítě rádi a vnímají ho jako nepřítele. To je právě ten kámen úrazu. Protože takto nepřijaté dítě selhává ještě podstatně víc.“

U menších dětí podle terapeuta výborně funguje práce s arteterapií, například prostorová práce s kartonem, kdy dítě dostane instrukci a splní si nějaký svůj sen. „A to je pak ten okamžik, kdy se dá napravovat důvěra směrem k dospělému. Do té doby totiž slyší jen, ať něco nedělá, na všechno nesahá, nebo ať jde raději pryč z očí.“

Existuje i metoda, jak pomáhat starším dětem s ADHD. To už si ale poslechněte a v audiozáznamu, ptá se Tatiana Čabáková.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.