Intimní scéna ve filmu není jen o sexu a nahotě. Hlídám i nepřekročitelné hranice, popisuje koordinátorka intimity Čurdová
Pokud ve filmu dojde na intimní scény, najímá produkce koordinátorku intimity, což je zcela nová profese. „Nejdřív analyzuji scénář a dívám se na kontext intimních scén,“ popisuje divadelní režisérka a koordinátorka Martina Čurdová. Nejde jen o sex, líbání, nahotu. „Můžou to být scény, které jsou náročné na intimitu v jiném kontextu – například tehdy, kdy herečka rodí, kojí, prochází gynekologickou prohlídkou či potratem.“
Čtěte také
„U herců a hereček mě nejdřív zajímají hranice, a to hned ve čtyřech oblastech. Jde o nahotu, líbání, simulovaný sex a dotyky. Nemusí totiž jít jen o to, že v případě těchto scén pociťují diskomfort, ale mohou mít nějaké zranění a stává se, že je pro ně nepříjemný konkrétní způsob dotyku, je toho víc.“
Koordinátorka tak herecké postoje konzultuje s režiséry nebo kostyméry, protože se v intimních scénách běžně používají bariéry, které chrání herce při kontaktu se sliznicemi jiného herce, často se využívá i pro kameru „neviditelné“ spodní prádlo.
Zkouška intimních scén
„Neustále komunikuji s různými složkami štábu, s prvním asistentem režie třeba v tom, že až dojde na intimní scény, bude plac zcela uzavřený. V ideálním případě by měla proběhnout herecká zkouška, na které spolu s režisérem stavíme choreografii a hlavně máme čas vykomunikovat to, na co už na place čas nebývá.“
Čtěte také
„Jde o hranice herců, jejich obavy, strachy. V tu chvíli máme prostor vymýšlet i to, aby byla choreografie autentická a zároveň fungovala na kameře. Herci tak dopředu vědí, jestli bude vidět celé tělo, nebo půjde jen o detaily obličejů,“ popisuje koordinátorka intimity.
„Jsem pak samozřejmě i při vlastním natáčení, a to i pro herce v případě, že by po scéně potřebovali uzemnění, vystoupení z role. Kdyby chtěli sdílet to, co se s nimi děje.“
„Koordinátor by tak měl mít nejen praktické znalosti a schopnosti pomáhat s choreografií scén, s maskováním a bariérami, ale měl by tam být i pro psychickou podporu. V neposlední řadě by měl znát právní rámec, podle kterého herec ví, co ho čeká a s intimní scénou souhlasí,“ doplňuje Martina Čurdová.
Čtěte také
„Koordinátor by měl být zároveň citlivý – neměl zahlcovat neustálými otázkami, jestli je herec v pořádku, často stačí jen stát, dívat se a kontrolovat, jestli celý proces probíhá podle dohody. V bezpečí a komfortně pro všechny,“ dodává.
Koordinátorka se živí i jako herecká koučka. Jaký je mezi oběma profesemi rozdíl, vysvětluje v pořadu Hovory s inovátory, ptá se Tatiana Čabáková.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka