Daniel Kroupa: Policejní násilí
Policii máme proto, aby pomáhala občanům a chránila je před krádežemi, loupežemi a jiným násilím. K tomu je oprávněná užívat v souladu se zákonem sílu.
Když se ale objeví případ, že se sama dopouští násilí, například tím, že při zatčení zabije neozbrojeného člověka, který sice klade odpor, ale bezprostředně neohrožuje život nebo zdraví policisty, je důvod zpozornět. A pokud se tak děje soustavně, a navíc selektivně vůči jedné skupině lidí, je důvod vyjít do ulic a požadovat nápravu. Ta má spočívat v řádném vyšetření takových případů, v odškodnění obětí, ve spravedlivém potrestání viníků. Pak mohou případně následovat reformy policejních sborů.
Čtěte také
V americkém městě Minneapolis se ale po takové události zastupitelé rozhodli policejní sbor zrušit. A nahradit ho systémem preventivních programů, výchovou mládeže, službami pro psychicky nemocné a navýšením prostředků na protidrogovou léčbu.
O tom, jak budou chráněni obyvatelé města před pachateli násilné trestné činnosti, zprávy nemluví. Říkají pouze, že se nový systém bude zavádět postupně a že zastupitelé nechtějí rozpuštěný policejní sbor zase slepit dohromady. Zdá se, že jde především o to, aby v tomto novém bezpečnostním systému, až bude realizován, neexistoval orgán vybavený pravomocí užívat k prosazení práva síly.
Užití síly
Ponechám stranou své pochybnosti, které jsou tak velké, že být obyvatelem Minneapolisu, tak bych se už při pouhém ohlášení takového nápadu stěhoval jinam. Zajímá mě spíše způsob, jakým o násilí uvažují lidé, kteří tento projekt prosazují. Domnívají se patrně, že násilím je jakékoli užití síly vůči člověku nebo zvířeti, a hledají způsob, jak je zcela vyloučit ze společenského života.
Prorokem nenásilí a neodporování zlému byl, jak známo, slavný ruský spisovatel Lev Nikolajevič Tolstoj, který se inspiroval dílem našeho náboženského myslitele Petra Chelčického. Tomáš Garrigue Masaryk s ním nesouhlasil a často s ním polemizoval.
Mravní povinnost
Čtěte také
V proslovu k vojenským letcům v Rusku v roce 1917 to vyjádřil lapidárně: „Mezi útočným násilím a odporem, mezi napadením a obranou je rozdíl nejen psychologický, nýbrž i mravní. Mravnost nebo nemravnost každého skutku, každé činnosti posuzuje se podle pohnutky, úmyslu, motivu.“
Jinými slovy, odsouzeníhodným se užití síly stává teprve tehdy, když je spojeno s agresivním úmyslem někomu uškodit, a ne samo o sobě. Masaryk byl dokonce přesvědčen o tom, že je sebeobrana nebo obrana druhých před násilím nejen povolena, ale je přímo mravní povinností. Myslím proto, že by se zrušením policie nesouhlasil.
Rozvíjení systému prevence, výchovy, léčení drogových závislostí je jistě chvályhodným doplňkem policejní práce, ale předpoklad, že ji dokáže nahradit, je mylný. Vychází z představy, že zločinec je pouhým produktem zkaženého prostředí, je neschopný jednat z vlastní vůle nebo svobodného rozhodnutí – že je tedy nevinný.
Důkazem, že tomu tak není, jsou lidé, kteří byli vzorně vychováni, žili v blahobytu, a přesto páchají odporné zločiny. O tom, že vůči nim má policie zasahovat stejně přísně jako vůči těm, kteří takové štěstí neměli, se přít nemusíme.
Autor je filozof a pedagog
Související
-
Přestaňte nám klečet na krku, znělo na rozloučení s Floydem. Protesty v USA už jsou méně násilné
Ve Spojených státech pokračují demonstrace proti rasismu a policejní brutalitě. Ubývá ale násilných projevů.
-
Americké masové protesty rozpoutaly demonstrace po celém světě, píše deník The New York Times
Krev, kterou má na rukou americká policie kvůli brutálnímu zásahu, při kterém zemřel 46letý Afroameričan George Floyd, rozpoutala masové protesty.
-
Analytik: Rebelie je jediný nástroj, který afroamerická menšina má, ostatní formy protestů selhaly
Lenka Kabrhelová mluví s amerikanistou a analytikem AMO Petrem Boháčkem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.