Víc přemýšlejte, než někoho označíte za zlo. Až opravdu jednou přijde, nikdo vás neuslyší, nabádá marketér Horák
„Česko je pořád velice střízlivá a fajn země,“ myslí si odborník na politický marketing a spisovatel Jakub Horák. Odpovídá tak na otázku, jestli je naše politická kultura jiná než jinde. „A pokud jde o středo a východoevropský prostor, nejsme na tom nijak špatně,“ dodává s tím, že například o Slovensku by to stejné neřekl.
Čtěte také
„Věřím, že jste zaznamenali, co se tam teď děje. Proběhla bitka na pěsti mezi šéfem OĽaNO Igorem Matovičem a místopředsedou Smer Robertem Kaliňákem. O dva dny později zas napadl kandidáta OĽaNO nějaký muž, který po něm plival – a sám pak kvůli své reakci odstoupil z kandidátky. A byly tam i další bitky,“ popisuje.
„Slovensko bylo vždy radikálnější než Česko – v 90. letech tam vybuchovala auta i granáty na ulici, což u nás nikdy nebylo. Vzpomeňme si na únos prezidentova syna, kterého zfetovali a vyhodili v Rakousku za hranicemi. Celé to přitom organizovala slovenská tajná služba. Tam bylo vždy víc emocí,“ dodává Horák.
„Pokud jde o Maďarsko – je tam složitá situace z hlediska veřejnoprávních médií a výstřelků Viktora Orbána, kdy chodí v šále s mapou Velkého Maďarska a měl snad touhy po nějakém imperiálním znovuzviditelnění své země. To tady u nás nemáme.“
Čtěte také
Horák připomíná, že ve veřejném prostoru nedávno rezonovala nová billboardová kampaň Sociální demokracie.
„Premiér Petr Fiala tam má namalované rohy, vypadá jako čertík, takže se mne na to ptali novináři, jestli to ještě považuji za vhodné, tedy v rámci politické kultury. Ale když se podíváte na kampaně ve Velké Británii, tak tam je používání podobných karikatur naprosto běžné a politici si ze sebe klidně dělají legraci.“
Podobné je to podle Horáka třeba v Rakousku, ve Francii a jinde – snad kromě Německa.
Nová generace?
„U nás si přitom už asi 30 let od revoluce říkáme, že vlastně zbývá, aby odešla generace, která byla socialismem zkažená, a pak bude všechno lepší. Už Václav Havel říkal, že všechno spasí ti noví politici jako třeba Stanislav Gross a Petra Buzková. A mezitím se ta nová generace politiků stihla velice úspěšně zkazit, a to během toho, jak se dostávala na vrchol ve svých politických stranách – a vesele lhali lidem ostošest.“
Čtěte také
„Takže si říkáme, že je to otázka času, mezitím nám tady ale vyrůstá generace lidí na sociálních sítích, která je ještě hloupější než ti před nimi. Ještě míň čte, což má velký vliv na rozvoj myšlení, protože když jen čučí na videa, tak se mu mozek v dětství rozvíjí úplně jinak, než když čte texty.“
„Kolegové, kteří učí na vysokých školách, říkají, že je v podstatě nepředstavitelné, aby se jako dřív někdo zavřel na tři týdny a napsal skutečně originální diplomovou práci. Je naprosto běžné, že studenti kopírují různě texty,“ dokládá své tvrzení Horák.
Zároveň tvrdí, že se s rozvojem digitálních technologií výrazně omezila schopnost soustředění. „Lidé neustále čtou nějaké texty, přijímají informace, které ale nemají žádnou hodnotu. To, aby si někdo sedl a napsal něco komplexního, jako byla třeba Vojna a mír v podobě diplomové práce, to se neděje.“
Čtěte také
„Druhý důvod je množství hloupých, úplně fantaskních zpráv, které kolují na sociálních sítích,“ myslí si.
„Zrovna dneska jsem viděl fotku generála Petra Pavla s dcerou Milady Horákové. A Antonín Baudyš, astrolog, syn bývalého ministra obrany, tohle zcela vážně sdílí s příběhem, že Milada Horáková ve skutečnosti nebyla popravena komunisty, ale že ji jako agentku CIA s někým vyměnili a dožila v Americe. A prezident o tom ví, a proto se s ní fotil. Je to absolutní blábol, nehistorický a ničím nepodložený, ale lidi to sdílí.“
Zlo?
Horák před časem na Plusu řekl, že dobro a zlo jsou pojmy relativní. „S tím souhlasím i dnes a souvisí to s etikou, která je ale vytvořena člověkem. Tygr má jiný pojem dobra a zla než ovce.“
Čtěte také
„Pro mne pak ale tato úvaha vede k dalšímu, a to, že bychom se neměli nechat zahlcovat emocemi a strašně se rozčilovat. I u Andreje Babiše, kterého nemám rád, ale říkat o něm, že je například ruský agent, je prostě blbost.“
„Za Babiše se u nás zrušila rezidentura tajné služby na ruské ambasádě. On v tom s nimi ,nejel‘ – to byla ,hradní klika‘ přes poradce Nejedlého. Proto tvrdím, že bychom měli dvakrát přemýšlet, než i v dobrých úmyslech někoho napadneme, že je totální zlo. Protože jednou, až přijde skutečné zlo, už by nás lidi nemuseli poslouchat,“ uzavírá.
Celou Osobnost Plus Barbory Tachecí poslouchejte v audiozáznamu.
Související
-
Expertka Hejlová: Influencer marketing? Ubránit se mu je velmi těžké. Regulace státu pokulhává
Stále více firem využívá služeb influencerů na sociálních sítích. Jakou budoucnost má tento způsob reklamy? Jsou dnešní digitální tvůrci féroví?
-
Marketing je nástroj destrukce přírody i lidí, varuje šéfka firmy, která se vydala opačnou cestou
„Začínala jsem ve zlaté době marketingu v 90. letech, kdy jsme všichni měli pocit, že jsme elita, zpětně viděno jsme ale byli jelita,“ říká Michaela Thomas.
-
Novinařinu dnes válcuje marketing. Investigativci nejsou nastaveni na poměřování, myslí si Holcová
„Investigativní novináři jsou specifickým druhem žurnalistů, mají i jiný způsob přemýšlení,“ říká novinářka a zakladatelka serveru investigace.cz Pavla Holcová.