Vsadím se, že Babiš oznámí odchod ze Sněmovny a za rok se vrátí jako zachránce, říká marketingový expert Horák

7. únor 2023

„Myslím, že se Andrej Babiš chystá odejít ze Sněmovny a v podstatě zopakovat tah Miloše Zemana. Ten také zmizel z politiky a pak lidem začal být vzácný. Ačkoli nemám žádné informace, tak sázím na to, že příští týden oznámí odchod s tím, že si potřebuje odpočinout, že ho potřebuje rodina a dva roky bude vše jen nějak komentovat a před volbami se vrátí, tak rok, spíš půl roku před nimi,“ odhaduje politický marketér, spisovatel a producent Jakub Horák.

„S tím, že je ten zachránce, který celou zemi, která úpí v ekonomické krizi a ještě bude zatažena do války, zachrání a spasí,“ dodává v Osobnosti Plus.

Čtěte také

Proto teď nepotřebuje svůj marketingový tým, který postupně rozpouští.

„Co si pamatuji, tak Babiš ještě před několika lety kontroloval každou účtenku hnutí ANO nad 2,5 tisíce korun. Vůbec bych se nedivil, kdyby v situaci, kdy tady rok a půl nebudou žádné volby, rozpustil tým, ve kterém každý bere 100 nebo 200 tisíc měsíčně a vlastně by neměli co dělat. Protože Babiš opravdu je spořivý člověk,“ uvažuje odborník na politický marketing.

Horák zároveň tvrdí, že se každý politik, kterého vidíte často, voličům omrzí a začnou si všímat, že ne vše je s ním taky dobré. „Proto když tady kandiduje toto ,nové koště, které lépe mete‘, lidé se nadchnou.“

Čím méně mají voliči politika na očích, tím víc jsou ochotni uvěřit, že od něj přijde spása.

Jako příklad uvádí Danuši Nerudovou, kterou do prezidentských voleb lidé mimo akademické prostředí moc neznali.

„A najednou z ní měla být prezidentka. Do chvíle, dokud se dařilo udržet příběh, že je křišťálově čistá, tak z ní byli všichni nadšení, a dokonce v preferencích přeskákala i Petra Pavla.“

„Zkrátka – čím méně mají voliči politika na očích, tím víc jsou pak ochotni uvěřit, že od něj přijde spása… A u Babiše tohle bude fungovat, myslím,“ uvažuje Horák.

Babiš nebojoval o Hrad

Babiš podle marketingového specialisty v prezidentských volbách bojoval hlavně o to, aby se stal hlavní opoziční stranou, což se mu podařilo. „Všimněte si detailu v rámci celé kampaně, kdy oznámil, že hnutí SPD nikdy nevezme do koalice, a tudíž se nikdy nedostane bez něj do vlády. Tím samozřejmě rozčílil Tomia Okamuru, který de facto řekl, aby lidi vůbec k volbám nešli.“

Čtěte také

„To ale přece není taktické v situaci, kdy vám jde o to, stát se prezidentem. To je taktické v situaci, kdy voličům SPD říkáte: Podívejte se, pojďte radši volit mě, protože se s SPD stejně nikdy nikam nedostanete. Stejně nikdy nic nezměníte.“

A pokračuje: „Andrej Babiš poté, co úspěšně vysál komunisty, sociální demokraty, teď chce vysát SPD. To dělal v závěru kampaně. A minimálně osm deset dní před druhým kolem už jim bylo podle čísel jasné, že se to udělat nedá. Proto začal svou rétoriku k SPD obracet, a to k tomu, aby toto hnutí rozložil a vysál.“

Babišova prezidentská kampaň byla podle Horáka dobře promyšlená a tak vlastně ani není možné, aby kandidát nevěděl, co bude na billboardech, jak nakonec tvrdil.

Čtěte také

„Víte, kdyby se jednalo o jeden z deseti inzerátů na internetu nebo na Facebooku, tak si dokážu představit, že třeba headline, tedy titulek nečetl.“

„Na ty jeho headlinery pak Babiš říkal, že to udělali špatně, že tam nemělo být voják, ale generál. Pak říkal, že to nemělo být o válce, ale o míru. Ten billboard ale vyjel v noci a v neděli už visel.“

„Poté, co byly v sobotu ohlášeny výsledky prvního kola, šel Andrej Babiš na tiskovku, kde odhodil masku přátelské kampaně, kterou se zaklínal celou dobu. Tak ještě v době, kdy mluvil o tom, že chce dělat nekonfliktní, přátelskou kampaň, tak se tento billboard už tiskl v tiskárně,“ vysvětluje.

Čtěte také

Dodává, že každý plakát na billboard se musí vytisknout, natřít lakem, který pak schne asi dva dny, následně se musí rozvést po republice a vylepit. Zároveň se domnívá, že i tento billboard o válce musel sám odsouhlasit.

„Babiš je známý i tím, že některé své projevy ve Sněmovně, které mu psal Marek Hanč, vůbec dopředu nečetl, což pak vykládal i nějakým poslancům, že vůbec neví, co tam je, ale dokázal to přečíst emotivně. Proto si dokážu představit, že možná Tünde Bartha pověřili, ať to schválí, ale myslím, že museli mít dlouhodobě připravené dvě varianty: jednu proti Nerudové, druhou proti generálovi Pavlovi.“

Politik bez názoru?

Podle Horáka nemůžeme k Babišovi-politikovi přistupovat jako k člověku s vlastním politickým názorem.

„Kdyby to byl politik, který by měl vlastní názor, tak je to jeho statement a skutečně by věřil, že nás generál Pavel chce zatáhnout do války.“ On prý ale není ani loutkou svého marketingu, jen důvěřuje svým lidem, že dělají práci dobře.

Čtěte také

„Babiš nemá problém s etikou, že by se nemělo vyhrožovat válkou. Bere to tak, že pokud se bude vyhrožovat válkou, tak se stane prezidentem nebo že vyhraje. Pak by to bylo marketingově správně.“

Horák si všímá, že se šéf ANO neomluvil za vyhrožování válkou, ale jen za to, že tam místo voják mělo být napsáno generál – protože se ozvali vojáci, kteří jsou také voliči.

„Je smutné, že se u nás v každých volbách hrozí a přichází etapa, která tvrdí, že všechno před tím byl totální zlom… ale naše situace není nijak zvlášť výjimečná – všichni víme, že strach daleko víc mobilizuje voliče než to, že je všechno v pohodě,“ dodává Jakub Horák s tím, že se voliči mobilizují všude na světě. „Je to v podstatě součást výhry – stejně jako ve fotbale, protože si také představujete, že musíte ty druhé porazit a ne s nimi spolupracovat.“

Celou Osobnost Plus Barbory Tachecí najdete v audiozáznamu, poslechněte si.

autoři: Barbora Tachecí , lup

Související

Čekání na prezidenta

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka