Expertka Hejlová: Influencer marketing? Ubránit se mu je velmi těžké. Regulace státu pokulhává

30. květen 2023

Reklama je konstanta lidského věku. Vyhnout se jí je dnes téměř nemožné. I proto, že stále více firem využívá k sebeprezentaci nebo k propagaci svých výrobků služeb influencerů na sociálních sítích. Jakou budoucnost má tento způsob reklamy? Jsou dnešní digitální tvůrci féroví? Expertka na strategickou komunikaci Denisa Hejlová v audiozáznamu ještě vysvětlí změny ve vizuální identitě některých firem a přiblíží, jak vypadala reklama dřív.

Ve snaze přilákat do Itálie zahraniční návštěvníky proměnilo tamní ministerstvo cestovního ruchu ikonu výtvarného umění z 15. století Botticelliho Venuši v influencerku 21. století. Řadě lidí se však nová kampaň pro svoji modernost příliš nezamlouvá.

„Marketéři jsou dnes opravdu ochotní udělat cokoli, aby zaujali. Získat něčí pozornost je totiž čím dál těžší. Dříve člověk sledoval jednu televizi. Dnes má k tomu mobilní telefon, počítač i tablet. A pokud věnujeme pozornost všemu, je velmi těžké zaměřit se na jednu věc. Proto se část obchodníků často pohybuje na hraně nebo za hranou agresivních praktik,“ popisuje v pořadu Jak to vidí... garantka oboru strategická komunikace na FSV UK Denisa Hejlová.

Ubránit se? Nemožné

Jak obrovský vliv na nás reklama má, si ale málokdo dokáže přiznat. „Každý sám sebe vnímá jako individuální osobnost, která je svébytná, má vlastní rozhodování a příliš se ovlivnit nenechá. Většinou tedy vidíme, když reklama ovlivňuje ty druhé,“ upozorňuje na zajímavý jev Hejlová.

Ubránit se zbytečnému konzumu reklamy je ale podle ní zejména s rostoucím vlivem sociálních sítí velmi obtížné. Přestože má reklama na sociálních sítích stejná pravidla jako reklama jinde, je velice těžko regulovatelná.

Čtěte také

„Je jí totiž příliš mnoho, její vývoj je překotný, takže regulační orgány ji nestíhají monitorovat, a ani k tomu nemají potřebné nástroje. Problém je ale i na straně poskytovatelů digitálních služeb, kteří častokrát ve svých podmínkách slíbí mnohem více, než potom dodržují.“

Zrádné na reklamě na sociálních sítích je zejména to, že ne vždycky jde poznat, že jde o reklamu. „Někteří influenceři se chovají správně podle zákona a vždycky svoje sledující upozorní na to, když reklamu na některý produkt dělají. Ale jsou bohužel i tací, kteří to zamlčují, protože samozřejmě když neřeknou spotřebiteli, že na to dělají reklamu, tak to má mnohem lepší dopad. Je to osobní doporučení, kterému lidé více věří.“

Féroví influenceři? Ne každý

I proto vznikla platforma Férový influencer. „My jsme se s kolegy z branže sešli u kulatého stolu už v roce 2017 a snažili jsme na problémy influencer marketingu upozornit. Influenceři tehdy téměř vůbec neoznačovali reklamu a propagovali úplně cokoliv, od plastických operací přes cigarety, tabák a alkohol, přestože řada těchto výrobků je většinou poskytovatelů sociálních médií zakázaná. Upozorňovali jsme, že stát by měl toto mnohem více postihovat a větší tlak by měl být i na poskytovatele digitálních služeb,“ uvádí Hejlová.

Přestože vliv digitálních tvůrců neustále roste, situace se od té doby výrazně zlepšila. Zejména díky velkým firmám, které nechtějí být spatřovány jako někdo, kdo dělá nekalou, neférovou, agresivní reklamu. „Velké firmy si toto dnes velmi hlídají, třeba i tak, že dávají influencerům do smluv podmínku, že musejí reklamu označovat. Stále je tu ale řada firem, které jdou po efektivitě, protože je to samozřejmě pro ně výhodnější."

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.