Únos letadla L-410 aneb Chladnokrevní vrazi, nebo oběti režimu?
Dne 8. června 2022 uplynulo 50 let od únosu letadla L-410 skupinou deseti mladých Čechoslováků. Během únosu byl zastřelen kapitán letadla, druhý pilot byl nucen se strojem přistát v Německé spolkové republice. Tragická událost se o pár let později stala předlohou pro jeden z mimořádně pitomých dílů Třiceti případů majora Zemana nazvaný Mimikry.
Zatímco dnes se s únosy letadel díky přísným bezpečnostním opatřením na letištích prakticky nesetkáváme, v minulém století k nim docházelo docela často. Vrcholem byl přelom 60. a 70. let, kam spadá i náš příběh.
V této době bylo v průměru každých šest dní uneseno jedno letadlo. Ve světě bývaly únosy zpravidla dílem teroristů, kteří si jejich prostřednictvím chtěli vymoci třeba propuštění svých spolubojovníků z vězení. V Československu se s něčím takovým nesetkáváme.
Zde byly únosy prostředkem k útěku z komunistického Československa. Vystěhovat se ze země legálně bylo téměř nemožné, povedlo se to jen malému množství lidí. Většina těch, kteří chtěli nesvobodný režim opustit, volila tedy nelegální cestu.
Vrazi nebo oběti komunistického režimu?
Docela často lidé zkoušeli překonat železnou oponu vzduchem. Jednak šlo o takzvané úlety.
Čtěte také
Ty podnikali například členové svazarmu, když přelétali hranice sami ve sportovních letadlech nebo větroních.
Zejména v 50. letech došlo k několika úletům dopravních letadel, které organizovali především někdejší bývalí piloti RAF. Pasažéři tehdy věděli, že piloti s nimi chtějí odletět na Západ. Postupně začaly přibývat únosy, kdy jejich aktéři nutili posádku a cestující přeletět hranice proti jejich vůli.
Takový byl i případ únosu 8. června 1972. Únosce tvořila skupina deseti lidí ve věku od 18 do 23 let. Tři z nich byly dívky. Jedna svému otci, který pracoval u veřejné bezpečnosti, sebrala dvě pistole a náboje.
Ozbrojení mladí lidé nastoupili v Mariánských Lázních do letadla typu L-410 na vnitrostátní lince do Prahy provozované společností Slovair.
Čtěte také
Spolu s nimi byli v letadle ještě další čtyři cestující a dvoučlenná posádka: kapitán letadla Ján Mičica a druhý pilot Dominik Chrobák. Pár minut po startu vůdce únosců Lubomír Adamica spustil akci. Namířil zbraní na kapitána Mičicu, přikázal mu, aby letadlo otočil do Německa a pak ho střelil do krku.
Řízení se pak namísto umírajícího kolegy ujal Dominik Chrobák, který zanedlouho přistál v bavorském Weidenu. Zde západoněmecká policie všechny únosce pozatýkala. Navzdory žádostem československých úřadů je Němci nevydali a odsoudili sami.
Jak se všechno seběhlo? Byli únosci chladnokrevní vrazi nebo oběti komunistického režimu? Jak je vnímali Němci a jaké tresty jim západoněmecké soudy uložily? O tom všem si v pořadu Historie Plus povídáme s publicistou Ladislavem Kellerem a historikem Liborem Svobodou.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka