Učitelé přiznávají, že po letech výuky ztrácejí přehled. Putnová (TOP 09) pro ně požaduje volno na samostudium

Anna Putnová z TOP 09
Anna Putnová z TOP 09

DISKUSE. Učitelé s víc než patnáctiletou praxí by si mohli vybrat zhruba půlroční volno na samostudium a osobní rozvoj. Navrhují to poslanci ze školského výboru sněmovny - co na to zástupce učitelské asociace?

Hosté vysílání: Anna Putnová, poslankyně TOP 09, místopředsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství ČR.

Poslankyně Anna Putnová z TOP 09 připravuje pozměňovací návrh ke kariérnímu řádu. Pedagogové s více než patnáctiletou praxí by mohli získat půlroční volno na samostudium a osobní rozvoj. Podle Putnové by si mohli rozšířit vzdělání na pedagogických fakultách, učitelé cizích jazyků by mohli vycestovat do zahraničí. Po tu dobu by dostávali základní plat. Návrh projedná sněmovní školský výbor 8. února


Kariérní řád dostává konkrétní obrysy a zdá se, že bude mít přijatelnou podobu. Největší přednost kariérního řádu je to, že učitelé budou mít jasně definovaný kariérní postup a budou mít jasně definované finanční prostředky. Zůstává nedořešená oblast jako standard učitele. Anna Putnová


Jsou určitá úskalí, například kariérový poradce. Dokážu si přestavit, že by kariérní řád byl vícestupňový. Taky si dokážu představit to, že učitelé se vzdělávají už dosud, ale jejich dosavadní vzdělávání se do kariérního téměř nepromítne. Jsem rád, že do budoucna bude možnost do kariérního řádu zapracovat aktuální věci. Jaroslav Štercl

„Udělali jsme si rešerši toho, jak vypadá prostor pro sebevzdělávání učitelů v okolních zemích – na Slovensku, v Rakousku, Polsku a v Německu a také Maďarsku. Ve všech těchto zemích je zakomponován prostor pro sebevzdělávání učitelů, který má různé podoby. Buď jde o dny volna během měsíce, případně se dotace sčítá a podobně. Hlavní důvod je, aby učitelé, kteří jsou 15 let za katedrou, dostali prostor pro to, aby znovu nasáli ty vědomosti, které se během let posunuly.“

Situace se podle ní týká i učitelů jazyků: „Řada učitelů přiznala, že po 15 letech, kdy učí základní kurzy, jazykovou schopnost do určité míry ztrácí. Potřebovali by dostat znovu prostor, aby si ji znovu doplnili na úroveň, se kterou odcházeli z VŠ.“

„Návrh velmi podporuji, v asociaci se tím zabýváme. Je to věc velmi nutná. V rovině dalšího vzdělávání, a nemluvíme o odpočinku, vzhledem k nárokům na učitele a v rámci kariérního řádu to vidím jako efektivní cestu," uvádí Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství ČR.