Libeňský most je škoda bourat. Karlův byl také zčásti postaven znovu, připomíná historik architektury

13. duben 2018

Je Libeňský most kulturní památkou, anebo ne, jak už dvakrát rozhodlo ministerstvo kultury? Národní památkový ústav chce rozhodnutí ministerstva přezkoumat.

Podle historika architektury Zdeňka Lukeše most památkou je. „Most je v určitých partiích poškozený – naštěstí ne v těch obloukových, které jsou nejzajímavější – a v případě potřeby je lze nahradit přesnými kopiemi. Rozhodně to ale není důvod ke zbourání mostu,“ tvrdí.

Architekt Petr Kučera se domnívá, že most může být za památku prohlášen jen v určitém rozsahu. „Nejedná se o most, ale o soumostí, tedy několik mostních staveb různé hodnoty. Tu největší má oblouková část přes Vltavu a jedno její slepé rameno,“ doplňuje člen iniciativy Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat.


Památková ochrana by měla být rozumným způsobem vyvážena, aby byla umožněna radikální rekonstrukce mostu.Petr Kučera

Ochrana celého 700 metrů dlouhého soumostí by jeho rekonstrukci prodražila. Pokud by ale most nebyl prohlášen za památku, zesílil by tlak na jeho odstranění a stavbu nového. „Je škoda ho bourat. Všechny pražské mosty s výjimkou nejnovějších jsou památkově chráněny a už jsme si na ně zvykli,“ podotýká Lukeš.

Připomíná, že autorem mostu je Pavel Janák, kterého považuje za zásadní postavu české kultury a architektury. „Vždyť je to vynálezce architektonického kubismu, kterým se chlubíme po celém světě. Ale reprezentuje i další styly včetně konstruktivismu, a to je právě příklad Libeňského mostu. Nedokážu si představit, že bychom tuto stavbu odepsali.“


Libeňský most je krásný představitel konstruktivistické architektury a cenné inženýrské dílo, ale my ho bohužel známe v dost špatné podobě. Posledních 50 let je ve špatném stavu.Zdeněk Lukeš

Nenaruší ale nutná rozsáhlá rekonstrukce památkovou hodnotu mostu? „Já to srovnám s Karlovým mostem. Během povodně v roce 1890 se většina zřítila do Vltavy a byla postavena znovu. A přesto to bereme jako autentickou památku. U středověké architektury je řada dodatečných zásahů a někdy se to může stát i u relativně nových staveb,“ zdůrazňuje Lukeš.

Upozorňuje se například na špatný stav Barrandovského mostu, který přitom patří k těm nejnovějším v Praze, a opravu vyžaduje i Hlávkův most, což je další Janákovo dílo. „Vede přes něj magistrála, takže je enormně zatížen, a už dlouho se slibuje rekonstrukce. Nebude to ale snadné, protože jeho uzavřením hrozí dopravní kolaps,“ uzavírá.

autoři: všt , ert
Spustit audio