U nás se děti nebiflují a předměty nejsou zaškatulkované, popisuje zástupce ředitele
„My v expediční ScioŠkole bouráme hranice,“ říká zástupce ředitelky Michal Švarný. „Vycházíme z toho, že není potřeba naučit děti obrovské kvantum znalostí, nabiflovat se různá data, ale pro život v 21. století jsou důležitější kompetence, dovednosti. Například jak se učit, jak se vyznat v informačních zdrojích nebo jak budovat vztahy a udržovat je,“ dodává.
Tím, že se děti „nebiflují“ nepřikládají až takovou důležitost tomu, jestli proberou například všechny „Přemyslovce“, nebo ne. „Opravdu se snažíme rušit hranice mezi předměty. Protože člověk, když pak zvyklý na nějaké předměty, také v těch škatulkách přemýšlí.“
Čtěte také
„Ještě jeden důležitý princip, který používáme, je přenášení odpovědnosti na děti. Není to o tom, že bych si jako učitel odškrtl, že jsem ,něco‘ probral, když jsem jim to řekl. Ne, já tam jsem pro děti podpora. Aby hledaly, co je zajímá a šly pak tím směrem. Takže je zapojujeme do různého rozhodování a procesů,“ popisuje.
ScioŠkola je školou základní – tři týdny děti učí doma u počítače a čtvrtý týden se všichni potkají v přírodě a tam se i vyučuje. Vyhledávají ji rodiče, kteří preferují alternativní vzdělávání, ale nemají ho v dostupné vzdálenosti. Do této školy chodí i malí sportovci.
Víc si poslechněte v audiozáznamu rozhovoru Tatiany Čabákové se zástupcem ředitelky Michalem Švarným ale i s bývalou žačkou Marií Gaďurkovou.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.