Petr Holub: Kdo napraví ztráty ve znalostech českých dětí?
Školství odneslo pandemii víc, než muselo. Tak zní citát ministra Roberta Plagy. Ministr jen neřekl, co znamená slovo „odneslo“.
Zřejmě nejde jen o prostý fakt, že za pandemie to bylo nepříjemné. Nepochybně se zhoršily výsledky žáků a studentů, pokud se srovnají s výsledky vrstevníků v předchozích letech. Otázka proto zní, o kolik se výsledky zhoršily a jak ztráty dohnat.
Čtěte také
Z veřejné debaty o tuzemském školství vzniká dojem, že otázka nemá odpověď. Učitelé i žáci prokázali v těžkých časech obdivuhodné nasazení a distanční výukou nahradili, co se dalo.
Pokud ke ztrátám přece jen došlo, pak to neznamená, že se mají dohánět plošným opatřením, třeba navýšením počtu hodin. Místo toho stačí cílené programy, zaměřené na děti z chudších rodin, které zaostaly za svými spolužáky. K tomu by nejspíš stačilo nasadit studenty pedagogických fakult, kteří si přece rádi přivydělají. Zhruba tak probíhá odborná debata. Na druhou stranu je podle výzkumu Medianu 80 procent Čechů přesvědčeno, že výpadky ve výuce jsou zásadní.
Varovné signály
Čtěte také
Bohorovnost pedagogů možná zakrývá vážnou obavu, kterou snadno vzbudí zahraniční studie vydané před koncem školního roku.
Jednu takovou studii publikovali němečtí experti z frankfurtské univerzity spolu s kolegy z norského Osla, přitom se odvolávali na zhruba dvě desítky dalších výzkumů z dalších západoevropských zemí.
Hned úvodní věty studie obsahují varovný výstřel, tedy zjištění, že znalosti a schopnosti žáků se v časech uzavřených škol a distančního vyučování vyvíjely zhruba stejně jako během letních prázdnin, tedy v nejlepším případě se udržely na stejné úrovni jako na jejich začátku.
Nejen rok
Ponurý obraz vykreslují podklady od Michelle Kaffenbergerové z Oxfordu, podle které ztráty výuky během covidové uzávěry činí tři čtvrtě školního roku. Prohlubují se i poté, co byly školy znovu otevřeny, a celkový výpadek vzdělávání způsobený pandemií tak odpovídá zkrácení školní docházky o jeden a půl roku.
Experti nabízejí i alternativní výpočet. Zhoršení výsledků žáků zavřených škol odpovídá 38 bodům ze stupnice PISA. Přitom je dobré vědět, že žáci průměrné evropské země v průzkumech PISA dosahují kolem 500 bodů. Osmatřicet bodů lze popsat jako rozdíl mezi matematickými výsledky žáků z Česka a Ukrajiny nebo dvojnásobek rozdílu mezi českými a moldavskými školami.
V této situaci se jen nezodpovědný občan spokojí s tím, že nad školami mávne rukou. Zmíněná oxfordská pedagožka uvádí, že polovinu výpadku je možné dohnat poměrně rychle sanačními programy, které by přeorientovaly výuku podle aktuálních dovedností žáků. Váhat v této chvíli znamená dokončit ničivé dílo pandemie.
Autor je reportér serveru Seznam Zprávy
Související
-
Dovedu si představit hybridní výuku: část dětí online, část ve škole, míní ředitel školy VIA Beroun
„Distanční výuka obnažila české školství. To, co se dřív odehrávalo za školními zdmi, teď mohou sledovat online také rodiče ve svých obývácích.“
-
Distanční výuka nutně není méně kvalitní, maturitní test letos zvládne i osmák, kritizuje pedagog
„Učitelé jasně řekli, že distanční výuka neznamená tak dramatické snížení kvality výuky, vlastně téměř žádné, aby to opravňovalo takto šílený zákrok do maturitní zkoušky.“
-
Až to, co uděláme po návratu dětí do škol, rozhodne o dopadech roku distanční výuky, míní expert
Vyrůstá vlivem ročního uzavření škol z žáků a studentů ztracená generace? Nebo naopak distanční výuka otevřela cestu pro reformu českého školství?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.