Oproti normálu máme 30 % cestujících, od státu budeme chtít kompenzace, uvádí mluvčí Českých drah
Epidemie koronaviru zásadně ovlivnila nejen cestování do zahraničí, ale i vnitrostátní a městskou dopravu, která se jen pomalu vrací do běžného chodu.
Navzdory postupnému rozvolňování opatření není vytíženost taková jako před začátkem koronavirové krize. České dráhy už koncem dubna počítaly s výpadky příjmů v řádu miliard korun.
Čtěte také
„Ztráty budou velmi výrazné. Jen v osobní dopravě může být konečný účet přes 2,5 miliardy korun. V době, kdy byla ta nejvýraznější omezení, s námi cestovalo zhruba 10 % cestujících oproti běžnému stavu, během dubna to vzrostlo na 25 % a dnes je to okolo 30 %,“ přibližuje mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
I přes nižší obsazenost je ale z hlediska vlakokilometrů regionální doprava na 80 % původní kapacity, dálkové spoje pak fungují na 90 %. Podnik zároveň neplánuje propouštět, a to i díky zapojení do programu Antivirus.
Stát by prý železničním dopravcům mohl pomoci například dotacemi na kolejová vozidla nebo kompenzacemi za každý vlakokilometr. „Už jsme s tím oslovili příslušná ministerstva i předsedu vlády,“ dodává mluvčí.
Podle novináře Jana Sůry ze serveru Zdopravy.cz jsou kompenzace představitelné u dopravy v závazku veřejné služby, dokonce s tím počítají i uzavřené smlouvy. Naopak u komerčních spojů je to otevřené.
Když ministerstvo řeší podporu letecké společnosti Smartwings, tak je logické, že by měl podpořit i soukromé železniční a autobusové dopravce.
Jan Sůra
Lepší než stát v koloně
Obrovský dopad měla krize i na autobusovou dopravu, na protestní jízdu Prahou se nedávno vydaly zájezdové autobusy. „Ta akce ukázala, že situace je skutečně zoufalá,“ uvádí generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Čtěte také
Zakázky podle něj poklesly na zhruba 5 % a ani programy, které jim nabízí vláda, nestačí. „Je nutné, aby stát poskytl i přímou kompenzaci alespoň části ztrát. Ty firmy provozují dopravu 20 a více let a nezaslouží si, aby v důsledku epidemie zkolabovaly,“ míní.
Zcela nečekané problémy musejí řešit i provozovatelé městské dopravy ve velkých městech. Například v Plzni ji omezili na polovinu, do normálního provozu se vrátí 25. května. I nadále ale nebude možné koupit jízdenku u řidiče a přední dveře zůstávají zavřené.
„Zaměstnanci dopravního podniku i v době, kdy ve společnosti vládla atmosféra strachu, bez problémů konali své povinnosti. A jsem rád, že se lidé vracejí do prostředků městské hromadné dopravy,“ oceňuje primátor Plzně Martin Baxa (ODS).
Návrat cestujících potvrzuje o předseda Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Ve velkých městech se také začínají objevovat kolony, což může být dalším impulzem pro větší využívání hromadné dopravy.
Související
-
Koupí stát Smartwings za korunu? Možná, ale jen proto, aby firma přežila, říká ministr Havlíček
Vláda otevřeně deklaruje podporu společnosti Smartwings, kterou jako národního přepravce (v rukou Číňanů) nechce nechat padnout.
-
Miloš Šenkýř: Slevy v dopravě – a co po jejich inkubační době?
Počty cestujících v autobusech i vlacích v posledních dnech klesly na desetinu. A někde je to ještě méně.
-
Mimořádná doba žádá mimořádné prostředky – dotace i tresty, říká viceprezident Svazu průmyslu Rafaj
Vláda schválila tzv. kurzarbeit, který má pomoci zaměstnancům i zaměstnavatelům a zabránit tak propouštění. Co to znamená a koho se týká?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.