Koupí stát Smartwings za korunu? Možná, ale jen proto, aby firma přežila. Rozhodně to nebude za cenu před koronakrizí, přiznává ministr Havlíček
Jen málokterý obor zasáhla pandemie tak silně jako letecký průmysl. I proto se o jeho podpoře vyjednává všude ve světě a Česko není výjimkou. Vláda otevřeně deklaruje podporu společnosti Smartwings, kterou jako národního přepravce (v rukou Číňanů) nechce nechat padnout.
Jak se vláda zachová? Koupí Smartwings? Čínská státní společnost CITIC, tedy hlavní akcionář s podílem 49,9 %, už prý dala najevo, že je ochotna svůj podíl odprodat. Dokonce se objevila informace od dalšího akcionáře, že by to mohlo být jen za korunu.
„Jednal jsem s vlastníky jak z čínské, tak české strany. Je pravda, že všeobecně panuje shoda na tom, že teď je (Smartwings)… na hodnotě limitně se blížící nule,“ říká vicepremiér za ANO, a také ministr dopravy i průmyslu a obchodu Karel Havlíček ve Speciálu Plusu.
Ne za tržní ceny
Dodává, že to nebude na věčné časy. „Až se postaví na nohy, bude mít zase svou hodnotu, kterou dnes nemá. Kdyby to stát kupoval, tak to nemůže udělat za tržní ceny před koronakrizí. Ta doba je bohužel pryč.“
Čtěte také
Je tedy na stole nabídka za korunu? „Je zde varianta, že by CITIC byl připravený dát to za symbolickou cenu. Za předpokladu, že by se k tomu připojili i čeští vlastníci. Takže je otázka, jaká výše by to nakonec byla,“ potvrzuje.
Přiznává, že diskuse na schůzce vlastně byla jednoduchá: „Stát, respektive já jsem to řekl, že pokud by stát měl vstupovat do Smartwings, tak za symbolickou částku blížící se nule. Protože naše podpora nebude v tom, že by se dávala současným vlastníkům, ale podpora, pokud by byla, tak ve prospěch infrastruktury. Takže v tom smyslu, aby firma přežila a ne aby uspokojila současné vlastníky. To se prostě jinak postavit nedá,“ říká Havlíček doslova.
Kdy?
Kdy by tedy mohlo být jasno? Podle ministra nežijeme ve vzduchoprázdnu, taky už řada zemí EU jedná o budoucí podpoře národních aerolinií. Hlavní slovo tady bude mít Evropská komise.
Čtěte také
„Od vyjádření podpory Komise (což se už stalo) až po vyjádření faktické podpory je kvůli složitému postupu relativně dost dlouhá doba… Uvědomujeme si, že v aerolinkách není situace dobrá, jednal jsem i s části odborů,… a podle našeho názoru je to záležitost do konce června. To je ten nejzazší termín, kdy se musí definitivně rozhodnout,“ dodává Karel Havlíček.
Jak to v českých aerolinkách dnes doopravdy vypadá? Jak se na možnost prodeje za korunu dívá generální ředitel a spolumajitel letecké společnosti Smartwings Roman Vik, analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc nebo mluvčí Letiště Václava Havla Praha Roman Pacvoň? Poslechněte si v audiozáznamu Speciálu Jana Bumby.
Související
-
Kunovické letecké muzeum volá o pomoc. Lidem nabízí předprodej vstupenek na překonání krize
Letecké muzeum v Kunovicích na Uherskohradišťsku spustilo na internetu předprodej vstupenek. Má mu to pomoct překonat kritické období v době uzavření.
-
Pandemie koronaviru v podstatě zastavila leteckou dopravu
Místo radosti nad poklesem emisí z tohoto nešetrného odvětví se objevují obavy, že přicházející ekonomická krize zpomalí vývoj úspornějších letadel. Moderuje Ondřej Novák
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.