O udržení valorizace platů učitelů pochybuji, míní pedagožka. Věřím, že se to podaří, uklidňuje poslankyně
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) začátkem školního roku čelí otázkám, jak chce zajistit kvalitu vzdělávání a slibovaný růst platů učitelů s navrhovaným rozpočtem. Ten oproti loňskému roku počítá pro jeho resort s poklesem o 11,6 miliardy. Porostou platy učitelů na zákonem daných 130 procent průměrné mzdy? „Peníze se na to nenajdou,“ tvrdí pedagožka Petra Mazancová. „Ještě bych neházela flintu do žita,“ reaguje poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková.
Poslankyně hnutí STAN a členka školského výboru Pavla Pivoňka Vaňková přiznává, že jednání o rozpočtu pro ministerstvo školství stále trvají. „Je to zákonem daná věc a neházela bych flintu do žita. Opravdu se snažíme, aby pedagogové dostali přidáno,“ tvrdí.
Čtěte také
Think tank IDEA ale odhaduje, že aby se vládní sliby splnily, musel by resort dostat zhruba 30 až 50 miliard navíc. „Myslím, že se nenajdou. Stále také úplně nevíme, z čeho se těch 130 procent vypočítá,“ říká skepticky předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Poslanci se v současné době rozhodují mezi třemi metodikami. „Buď se budou platy odvíjet od predikce do roku 2024, nebo jak se bude průměrný plat vyvíjet letos, anebo to bude jako u ústavních činitelů, kde se to počítá z tvrdých dat z roku 2022,“ vysvětluje varianty členka školského výboru Vaňková.
Výpočet z předešlých let by ovšem znamenal ve srovnání se zeměmi OECD pokles. Zákonodárci se proto podle Vaňkové přiklánějí k variantě, kdy bude 130 procent průměrné mzdy pro učitele dopočítáno z roku 2023.
Použití letošních čísel by bylo podle Mazancové pro pedagogy dobrou zprávou. Kritizuje ale, že ministerstvo neprotlačilo jasnou metodiku do zákona.
Čtěte také
„Slibovala jsem si od toho, že tyto neustálé diskuse přestanou. Je to takové každoroční kolečko, které vede k tomu, že ve společnosti vzniká pocit, že se učitelům přidává v podstatě pořád,“ poznamenává.
„Vláda deklarovala, že je pro ni školství priorita. Měla by to jasně ukázat,“ apeluje Mazancová. Rozumí sice současné ekonomické situaci, věří ale, že by vzdělávání nemělo být prioritou jenom koalice, ale i celé společnosti.
„Vláda by měla jít příkladem a ukázat, že to se školstvím myslí opravdu vážně,“ dodává.
Poslankyně Vaňková s důležitostí vzdělávání souhlasí, nicméně dodává, že jednání pěti koaličních stran jsou složitá. „Věřím tomu, že dohoda nakonec vznikne a podaří se nám prostředky v rámci přerozdělování zdrojů alokovat právě na ministerstvo školství,“ uzavírá optimisticky.
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.
Související
-
Kauza děkana Ševčíka odhaluje bídu českého vysokého školství, domnívá se novinář Dolejší
„Ukazuje to na bídu českého vysokého školství a univerzit. Docházím k závěru, že je to tím, že školy se těší neuvěřitelné akademické svobodě,“ Václav Dolejší.
-
Petr Hartman: Za třicet let už dvaadvacet ministrů, to názorně vypovídá o tuzemském školství
Lidé v náročných profesích by mohli odcházet do důchodu až o pět let dříve. Alespoň o tom uvažuje ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.
-
Změny se neobávám. S Bekem zůstanou hlavní vize rezortu školství zachovány, věří poslanec Berki
Jakým ministrem školství bude Mikuláš Bek? Debatují poslankyně ANO Jana Berkovcová a poslanec STAN Jan Berki.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.