Nejsem ani dokonalá manažerka, ani maminka, ani manželka, přiznává šéfka Zásilkovny Kijonková

13. červen 2021

Patří mezi nejúspěšnější byznysmeny v Česku. Časopis Forbes ji nedávno označil za jedenáctou nejvlivnější ženu u nás. Simona Kijonková je zakladatelka, spolumajitelka a šéfka Zásilkovny a holdingové skupiny Packeta. Mimo to je ale také filantropka a matka tří dětí. „Člověk si musí říct: ‚Nikdy se nesnaž být úplně dokonalý.‘ Otevřeně musím říct, že nejsem ani dokonalá maminka, ani dokonalá manželka, dokonalá partnerka, manažerka ani šéfka,“ přiznává.

Majitelka Zásilkovny pomáhá především matkám samoživitelkám a znevýhodněným dětem.

Čtěte také

„Snažím se zaměřovat na oblasti, které jsou třeba pro někoho vzdálené. Takže jsem se rozhodla podporovat romskou komunitu. Naše peníze jdou na podporu romských dětí, které mají nadání, potřebují podpořit ve vzdělávání, protože kolikrát ta rodina má více dětí a žijí v jedné místnosti,“ popisuje Kijonková situaci, která se naplno projevila především během distančního vzdělávání.

„Ony jednak nemají ani počítač, jednak nemají připojení na internet. A když to řeknu pejorativně, tak je s prominutím jejich rodinám jedno, co ty děti dělají. Takže běhají venku a na žádné distanční vzdělávání se ani nepřipojí. Jsou v Česku děti, které rok a půl byly úplně odpojeny a vyřazeny z toho vzdělávacího procesu,“ vadí ředitelce Zásilkovny.

Vyrůstala jsem v rodině samoživitelky. Takže vím, jak to mají těžké.
Simona Kijonková

K podpoře žen, které zůstaly s dětmi samy, ji pak přivedla vlastní zkušenost. „Vyrůstala jsem v rodině samoživitelky. Takže vím, jak to mají těžké. Maminka se snažila neustále finančně zabezpečit rodinu, takže si vzala dvě práce – skutečně měla denní a noční a byla pořád pryč,“ vysvětluje svoji motivaci Kijonková.

Hlavně o tom nemluvit

Podle ní se do podobných aktivit zapojuje spousta lidí. Vadí jí ale atmosféra, kterou kolem charity česká společnost vytváří.

Čtěte také

„Charitativní činnost tady má takovou příměs – je to skvělé, dělejte to, ale dělejte to potichu a hlavně o tom nemluvte. Což mně přijde hodně zvláštní. Já si myslím, že o těch dobrých skutcích se má hovořit, má se o tom mluvit veřejně. Protože se třeba přidají další lidi, protože se někde objeví někdo, kdo potřebuje pomoc, ale bojí se si o ni říct. Takto se vlastně roztočí takové pomyslné kolo,“ dodává jedna z nejúspěšnějších českých podnikatelek s tím, že pomoc v rámci charity nemusí být ale vždy jen finanční.

Každý z nás můžu pomoci způsobem, jakým umí.
Simona Kijonková

„Každý z nás můžu pomoci způsobem, jakým umí. Někdo umí skvěle programovat a dokáže pro neziskovku naprogramovat webovky nebo jim pomoci s technickým problémem. Někdo umí krásně malovat, tak může dát do dražby svůj obraz a ty peníze dát na dobrou věc. A někdo nemá peníze, ale má svůj čas. Třeba studenti nebo maminky na mateřské – mohou zajít do hospiců nebo do stacionáře a s těmi lidmi si jenom povídat,“ uvádí příklady toho, jak lidé mohou pomáhat ve svém okolí, Simona Kijonková.

Pandemie jako příležitost

Mohlo by se zdát, že pandemie ve své podstatě nahrála společnostem, jako je právě Zásilkovna. Pravda je to ale jen na půl. Uplynulý rok přinesl řadu příležitostí, ale rozhodně prý nedal Simoně Kijonkové nic zadarmo.

Čtěte také

„Máte takový ten pocit, že se vám všechno daří, a pak najednou přijde pandemie a vezme vám iluze – tržby spadnou o padesát procent. Vy si to spočítáte a víte, že za březen budete mínus jedenáct milionů. To jsou situace, na které vás předem nikdo nepřipraví,“ vzpomíná na loňské jaro Kijonková.

„Zjistila jsem o sobě, že jsem poměrně dobrý krizový manažer. Že dokážu digitálně řídit firmu o sedmnácti stech zaměstnancích a do toho dokážu digitálně odřídit školu svých dětí a vlastně digitálně řídit domácnost,“ dodává zakladatelka a majitelka Zásilkovny.

Projekty, které jsme měli připravené v horizontu tří let, spatřily světlo světa během pár měsíců.
Simona Kijonková

I díky tomu skupina Packeta vyšla z období pandemie silnější než kdy dřív – v loňském roce vygenerovala tržby ve výši přes dvě a půl miliardy korun. A podle čísel z prvního kvartálu letošního roku firma očekává další růst.

Čtěte také

„V rámci našich plánů cílíme zhruba na pět a půl miliardy v letošním roce,“ přiznává Kijonková s tím, že za podobným růstem stojí především výrazné urychlení modernizace jejich služeb.

„Projekty, které jsme měli připravené v horizontu tří let, spatřily světlo světa během pár měsíců. Musím říct, že bychom teď potřebovali takové dvouměsíční prázdniny, aby si všichni kolegové na dva měsíce vzali volno a trošku si odpočali,“ dodává.

Poslechněte si celý rozhovor Petra Šimůnka se Simonou Kijonkovou.

Dozvíte se, v čem jí s podnikáním radí její desetiletý syn, proč se už počtvrté chystá do Nepálu, aby tam pomohla se stavbou další školy nebo kdy podle ní budou zásilky doručovat roboti a drony.

autoři: Petr Šimůnek , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související