Taťána le Moigne: Vize pro online svět. Na jeho pochopení závisí naše vzdělanost i prosperita
Taťána le Moigne je ředitelka české, maďarské, rumunské a slovenské pobočky společnosti Google. Jedna z nejmocnějších žen domácího internetu je držitelkou ceny Křišťálová lupa, časopis Forbes ji řadí mezi 50 nejvlivnějších tuzemských žen a už více než deset let se umisťuje v anketě TOP ženy Česka. Jak může podle le Moigne pandemie pomoci nastartovat rozmach digitálních technologií? A co si z těžké doby můžeme odnést?
V polovině března 2020 jsme se společně s valnou většinou zaměstnanců Googlu z celého světa i my přesunuli naplno do režimu práce z domova. Loučila jsem se s Googlery větou: „Tohle nebude sprint, tohle bude maraton.”
Jakkoliv jsem počítala, že se do kanceláří nevrátíme celé měsíce, skutečně jsem nečekala, že se fyzicky neuvidíme tak dlouho a že svět, do kterého se vrátíme, bude zřejmě úplně jiný.
Sama jsem si poměrně obtížně hledala způsob, jak se k této krizi vlastně postavit. Výsledkem tohoto procesu byl nakonec recept, o který bych se s vámi teď ráda podělila. Spočívá v šesti bodech.
Šest tipů
Bod první: Nepanikařte.
Získejte si vždy nejprve dostatek věrohodných informací a teprve na jejich základě o situaci přemýšlejte či se rozhodujte.
Za druhé: Postarejte se nejdřív o sebe. Až potom o ty druhé.
Čtěte také
Vaše osobní zdraví, vaše energie a vaše motivace, to vše je nesmírně důležité! Bez nich nebudete schopní dlouhodobě zvládat náročnou situaci ani doma, ani v práci. Anebo bude jedno na úkor druhého. Mnozí jsme až po několika měsících pochopili, jak velmi důležitý tento bod vlastně je. Péče o sebe. O svoji energii. Protože když není energie, není nic.
Za třetí: Věnujte svoji energii tomu, co můžete ovlivnit.
Nemá smysl se trápit, stresovat a znepokojovat tím, co změnit ani ovlivnit nemůžeme. Nikam to nevede.
Za čtvrté: Dejte svým lidem prostor.
Krize je obrovská příležitost k osobnímu růstu, k posílení charakteru, k získání nových dovedností, ke změně myšlení. Dopřejte tedy prostor tuto novou situaci dobře zvládnout nejen sobě, ale i svému okolí. A také svým partnerům doma, i dětem...
Čtěte také
Za páté: Komunikujte.
Tento bod nebyl pro nás nikdy důležitější. Nikdy důležitější než teď, když se v práci vidíme vlastně prostřednictvím obrazovky, a to je všechno. Komunikace je základ. V rodině. Ve vztazích. I ve firmě. A v krizi to platí dvojnásob.
A můj poslední bod: Myslete pozitivně!
Naše myšlenky totiž můžeme povětšinou ovlivnit. Myšlení se dá učit, trénovat. A mentální odolnost je pro zvládnutí krize či dlouhodobého stresu naprosto zásadní. Stejně jako dobrá nálada a smysl pro humor.
Nepanikařit a pochopit změny
Dovolte mi teď podívat se na pandemii pohledem zaměstnance globální technologické firmy. Když jsme si na jaře loňského roku v Googlu kladli otázku, kde můžeme české společnosti se zvládnutím této krize nejvíce pomoci, použili jsme právě můj dříve zmíněný krizový recept.
Uvedu dva příklady:
Čtěte také
Tak například bod 1 – nepanikařit. Abychom zabránili šíření dezinformací a možnému vzniku paniky, ihned po vypuknutí pandemie jsme z vyhledávače a z YouTube začali odkazovat na věrohodné informační zdroje, třeba Světovou zdravotnickou organizaci či Ministerstvo zdravotnictví.
Dalším příkladem je bod číslo 3: Věnujte svoji energii tomu, co můžete ovlivnit. Za Google můžeme české veřejnosti, školám, organizacím i byznysu úplně nejvíce pomoci ve dvou oblastech: digitálními službami a digitálním vzděláváním. Nejdříve pár slov ke vzdělávání.
Našimi vzdělávacími programy prošlo od roku 2016 už více než 170 tisíc lidí a firem. Od začátku pandemie poptávka po těchto bezplatných vzdělávacích programech výrazně narostla, což nás pochopitelně velmi těší. Rok 2020 nám všem ukázal, že digitální dovednosti jsou pro naši budoucnost naprosto klíčové, a proto v těchto vzdělávacích aktivitách pokračujeme i v letošním roce.
Digitální dovednosti úzce souvisejí s digitálními nástroji. Řada firem přesunula v důsledku pandemie část svého byznysu do online prostředí či svůj internetový byznys ještě posílila. Bezplatné online služby a nástroje se osvědčují jako záchranný kruh jak pro školy, tak i pro mnohé neziskové organizace a samozřejmě pro firmy.
Čtěte také
Lidí na internetu přibývá a tráví tam více času zábavou, vzděláváním, prací či nakupováním. Jenom v Česku loni přibylo 1,3 milionu nových uživatelů internetu, nejvíce pak ve skupině 65+. Dostáváme se velmi rychle do situace, kdy každá škola je digitální škola a každý byznys je digitální byznys. Pokud chceme v této nové realitě uspět, musíme se zkrátka velice rychle přizpůsobit.
Pokud chceme pro Českou republiku i nadále zajistit prosperitu doma a úspěch ve světě, je třeba pochopit hloubku a rychlost změny, kterou jako společnost právě procházíme. Když se o to alespoň pokusíme, začneme možná o světě i naší roli v něm jinak přemýšlet a třeba se i jinak chovat.
Pochopíme, proč jsou nové dovednosti pro naši budoucnost tak zásadní. Závisí na nich naše vzdělanost, naše prosperita i naše konkurenceschopnost. Zkrátka jak se kdysi ptal Albert Einstein a také si krásně odpověděl: „Proč nám skvělá technika, která šetří práci a usnadňuje život, dosud přinesla tak málo štěstí? Odpověď je prostá: protože jsme se ji nenaučili rozumně užívat.“
Musíme se naučit spolupracovat
A dostáváme se nakonec k poslednímu bodu mého návodu na to, jak se dostat z krize. A tím bodem je spolupráce.
Krize byly, jsou a krize jistě budou. Svět ovšem nikdy nebyl tak komplexní, rychle se měnící a zároveň tak propojený. Covid nám ukazuje, jak velká výzva před námi jako společností stojí. Pokud chceme tuto současnou krizi zvládnout a dobře se připravit na ty, které teprve přijdou, musíme se naučit jako česká společnost navzdory svým odlišným postojům a názorům daleko lépe vzájemně spolupracovat. Jak doma mezi sebou, tak i se světem kolem nás.
Poslechněte si esej v podání autorky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.