Ekonom: Německý motor Evropy zaspal nástup elektromobility. Český automotive zatím jede dobře
Německý automobilový průmysl čelí jedné z největších krizí ve své historii. Pokles zájmu o nové vozy, zejména elektrické, doprovázejí protesty zaměstnanců například Volkswagenu. Loni se podařilo dosáhnout růstu podílu elektrických vozů zhruba o 15 procent na celém evropském trhu, za letošek zatím jen 13 procent. „Německý autoprůmysl měl dlouho náskok ve výrobě spalovacích motorů. Teď se ale probudil do daleko více konkurenčního prostředí,“ popisuje ekonom Jan Bureš.
Pro velké automobily není příliš snadné inovovat, upozorňuje. Navíc je na trhu nedostatek softwarů pro elektromobily.
„Německo musí být daleko přívětivější lokalitou pro zahraniční a domácí investory. Častokrát to souvisí s přebujelou regulací, složitým daňovým systémem, drahou pracovní silou a malou flexibilitou pracovního trhu,“ nastiňuje Bureš, hlavní ekonom Patria Finance, kudy by se měla vydat podpora průmyslu ze strany německé politiky.
Tento průmysl je přitom motorem Evropy a také je to nejdůležitější ekonomický partner Česka. Obecně platí, že krize v Německu se dříve či později přeleje i do Česka.
Čtěte také
Tuzemské automobilky si ale zatím vedou překvapivě dobře. Za tři čtvrtletí letošního roku vyrobily přes milion nových osobních vozů, meziročně o necelých osm procent více.
„Myslím, že je to dáno celou řadou faktorů. Pokud se zejména bavíme o Škodě Auto, tak je daleko flexibilnější v porovnání s mateřským závodem, má nižší mzdové náklady, trpí menší závislostí na elektromobilitě a prodejích v Číně,“ vyjmenovává Bureš.
Mezi recepty k oživení, které ekonom Bureš zmiňuje, patří i setrvání u Green Dealu. „Nevzdávat Green Deal, nevzdávat obnovitelné zdroje, ale doplnit to tak, aby se z něho stal byznysový projekt,“ navrhuje Bureš.
Co bude dál
Vyhlídky evropského automobilového sektoru nicméně nejsou zrovna růžové. Čína produkuje levnější vozy, roky automotive podporuje a investuje do něj a zároveň těží strategické suroviny jako kobalt a lithium, které jsou pro výrobu baterií nepostradatelné.
Čtěte také
Nastupující americký prezident Donald Trump se navíc chystá k celní válce s Evropskou unií, která výrazně zasáhne produkci automobilek. V Německu situaci zhoršuje i fakt, že skončily dotace na nákup nových elektrovozů.
A je pravděpodobné, že problémy dříve či později dostihnou i český autoland. „Je třeba si opravdu uvědomit, že velký díl úspěchu je o úspěchu spalovacích motorů. Což je směr, od kterého se bude přece jenom časem ustupovat,“ uzavírá Bureš.
Jak může Evropská unie pomoci automobilovému průmyslu? Potápí Green Deal evropské automobilky? Co se stane po nástupu nového amerického prezidenta Donalda Trumpa do Bílého domu? Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu.
Související
-
Ať peníze radši končí v inovacích než v pokutách, kritizuje normy na prodej elektromobilů Vlček
„Chci za to, že bude systém pokut zmírněn, záruky, že veškeré ušetřené prostředky skončí v inovacích, aby se zvýšila konkurenceschopnost automobilek v EU,“ vysvětluje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka