Natáčení true crime: „Oběti by měly s natáčením souhlasit, aby jim neubližovalo,“ myslí si Houdek
Píše o jedincích s pedofilními sklony. Zajímá se o malé vrahy. Svěřují se mu lidé, kteří zažili v minulosti těžké drama, o kterém se dnes točí filmy a seriály. „Ta oběť se může cítit znovu zneužitá, když člověk s jejím příběhem nakládá bez souhlasu,“ říká v pořadu Hovory Českého rozhlasu Plus novinář Lukáš Houdek.
Čtěte také
Pedofilové, o kterých napsal knihu Mlčení, malí vrahové, které začíná zkoumat, filmové a televizní zpracování traumatických a tragických příběhů, což s sebou bohužel může nést traumata vytažená po dlouhých letech. To všechno jsou témata Lukáše Houdka.
Všechna spojuje jedno - mlčení. Aby lidé nemlčeli, aby nemlčeli ti, kterým se něco těžkého stalo. Jak důležité je téma mlčení pro Houdka osobně?
„Zásadně,“ odpovídá novinář a pokračuje: „Protože já jsem byl hlavně v době dětství a dospívání pod obrovským tlakem, mlčet o tom, kdo jsem a co se mi stalo. Protože kromě toho, že jsem byl v šesti letech zneužitý, tak potom jsem si uvědomil, že se mi líbí muži. To v té době nebylo úplně in a občas není ani dneska a byl jsem kvůli tomu šikanovaný.“
Čtěte také
Tehdy to v jeho životě vypadalo tak, že o tom vlastně úplně mluvit nejde. „Já jsem se rozhodl komunikovat tyhle věci se svými nejbližšími skrze umění, takže jsem to udělal fotkama, které jsem prostě zveřejnil a tohle všechno jsem na ty lidi navalil.“
I když není vystudovaný novinář, myslí si, že dokáže z lidí vždycky dostat mnohem víc než jiní. Lidé se mu svěřují možná i kvůli tomu, co sám zažil.
Kauza Sbormistr
Lukáš Houdek může působit jako takový ombudsman filmových a televizních obětí. První z nich byla Karolína a film Sbormistr. Karolína byla jak hlavní hrdinkou filmu, tak hlavní obětí Bohumila Kulínského. Jak proběhlo jejich setkání? A proč se na tebe vlastně obrátila?
„Proběhlo to tak, že se nejdřív objevil dopis jejího bratra Radovana Síbrta, filmového producenta a režiséra. Ten se rozhodl v reakci na premiéru filmu v Karlových Varech napsat členům akademie a jeho dopis se objevil na sociálních sítích,“ popisuje novinář.
Čtěte také
„A když jsem viděl to, že se v tom filmu jeho sestra, ačkoliv jsem ji vůbec neznal, poznala a viděl jsem výčet těch podobností a shod, tak mě to strašně naštvalo. Aniž bych to nějak do detailu znal. Naštvalo mě to proto, že to není poprvé, co se s tím setkávám, že se příběhy lidí, kteří byli jako děti sexuálně zneužity, stávají předlohama různých děl, a to třeba bez jejich souhlasu.“
Napsal komentář pro časopis Heroine, kde pracuje a na základě toho se mu ozval Radovan Síbrt, aby mu za to poděkoval. „Potom mi Karolína přes svoji kamarádku poslala zprávu, že mi za to děkuje, že jsem popsal přesně její pocity. Já jsem tam popisoval ty pocity, které to může v oběti roztočit a jak se může cítit, a to jsem alespoň podle Karolíny vystihl.“
Čtěte také
Souhlas obětí
A jaký je podle něho ideální postup v případě, že se jde točit kriminálka nebo celovečerní film na základě skutečné události, která se podobným způsobem dotýká těch obětí?
„Já myslím, že je důležité hlavně aby se na to vůbec myslelo. Já si nemyslím, že šlo o nějaký záměr někoho poškodit. Mně je vlastně líto té situace, ve které je Ondřej Provazník po tom, co osm let pracuje na nějakým filmu. Za tím je obrovská práce spousty lidí a určitě nikdo nechce, aby po tom byla takováhle nepříjemná pachuť.“
Lidé, o kterých se bude natáčet true crime, by podle Houdka měli dát souhlas. „Teď se například uvádí série Monyová od TV Nova, kde na premiéře v Brně byli ti synové, nebo aspoň jeden z nich. A spolupracovali na tom projektu. Pro některé oběti to může být i terapeutické,“ domnívá se.
Čtěte také
Ale ne všechny oběti to mají stejně, a tak k tomu musíme přistupovat. „Já mám trošku problém s tím, že my na ně často pohlížíme jako na nějaké nesvéprávné bytosti, které vlastně nevědí, co chtějí. Takhle to není, my se jich prostě musíme ptát, co potřebují a jak to potřebují, aby to bylo správně. Aby to bylo tak, že jim to nebude ubližovat,“ uzavírá Lukáš Houdek.
Jak na kritiku reagoval režisér filmu Sbormistr Ondřej Provazník a jak s potomky obětí komunikují tvůrci seriálu Metoda Markovič: Straka? Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.




